Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/3

Amazon i Sverige lanserat i dag

Den globala e-handelsjätten Amazon lanserar nu sin svenska e-handel. En sajt full av tabbar och bristfälliga svenska översättningar.
E-handelsexperten Patrik Müller på Nets, är inte imponerad.
– Det är mycket märkligt med den här lanseringen, säger han.
Samtidigt fortsätter den hårda kritiken mot Amazons anställningsvillkor.

När näthandelsjätten Amazon efter månader av spekulationer lanserar sig i Sverige är det inte bara för det stora utbudet de uppmärksammas.

Sajtens översättningar till svenska skapade snabbt hånfulla kommentarer på sociala medier. Jätten säljer till exempel ett gratulationskort med en bild av en stor tupp, som på svenska beskrivs som en ”massiv kuk” samtidigt som en byggsats Lego med Star Wars-tema sägs vara bepansrad med ”misshandel”. De svenska kunderna kan även slå till på ett ”knark-spännband”.

LÄS MER: Amazons intåg delar experterna

LÄS MER: Paketrekord väntas på Black Friday

Förklaringen till att sajten är så full av fel och tabbar är inte så konstig, enligt Patrik Müller, e-handelsexpert på betalningsleverantören Nets.

– Jag tror att det är så Amazon jobbar. De är väldigt kostnadseffektiva, vilket kan läsas som snåla. De satsar inte allt för mycket resurser på den här typen av lanseringar och rättar till det som är fel under resans gång, säger han.

Experten inte imponerad

Han är i nuläget inte särskilt imponerad av Amazons svenska lansering.

– Det är en hel del barnsjukdomar, och man ser kommentarer på sociala medier där man gör narr av Amazons tyska översättningar till svenska, som säkert är maskingjorda. Man ser också att priserna inte är Sverigeanpassade. Det är mycket märkligt med den här lanseringen, säger Patrik Müller.

Han tror att många som går in på Amazon.se på onsdagen kommer att bli besvikna.

– Vi är vana vid en annan standard i Sverige där vi tittar mer på sajtens utseende och vilken känsla och inspiration som förmedlas, säger han.

Amazons Europachef Alex Ootes har under dagen blivit medveten om kritiken:

– Ja, det är definitivt ett av våra största fokusområden just nu. Vårt team följer reaktionerna från kunder och åtgärdar felen allt eftersom. Men man ska komma ihåg att det här bara är dag ett. Det är svårt att översätta den enorma mängden produkter manuellt, så vi har använt maskininlärning för delar av katalogen, säger han till DI.

Amazons intåg på svenska e-handelsmarknaden spås samtidigt både bli en vitaminkick, men också skapa mycket tuffare konkurrens inom handeln. Där konsumenterna utses till vinnare och den fysiska handeln förlorare.

– Vi kommer definitivt att få se Amazon ta en del av den svenska handeln, men detta kommer inte att ske explosivt, utan under lång tid. Och det kommer antagligen att vara en mindre andel än vad många tror, eftersom den svenska e-handeln är väldigt välutvecklad, och även den svenska logistiken, säger Patrik Müller.

150 miljoner produkter totalt

Tidigare har svenskar kunnat beställa produkter via Amazons andra europeiska sidor, men från och med nu erbjuder de alltså en sida på svenska med svenskt utbud.

Europaansvarige Alex Ootes skriver om lanseringen i ett pressmeddelande:

LÄS MER: Spöklika hål i Göteborgs handel i spåren av corona

”Vi är glada över att kunna erbjuda svenska konsumenter ett urval på 150 miljoner produkter, varav tiotusentals produkter från svenska företag. I dag är bara början och vi kommer att fortsätta att arbeta hårt för att vinna de svenska konsumenternas förtroende”

Bland de svenska varumärkena som ska finnas tillgängliga lyfter Amazon fram exempelvis Electrolux, Lagerhaus, OBH Nordica, Ellos, BRIO, Bonnierförlagen.

Paketen kommer att levereras av Postnord.

Amazon ett kritiserat bolag

Svenska kunder kommer i nuläget inte kunna köpa medlemskap i Amazon Prime, som i USA, och inte heller ha tillgång till Amazon Music, eller hemhögtalaren Amazon Echo.

Men framgångssagan Amazon har också kritiserats för sina dåliga anställningsvillkor och att man i USA förbjudit anställda att gå med i facket.

Företaget har exempelvis anklagats för att pressa sina lageranställda hårt. Nättidningen Handelsnytt listade nyligen de värsta Amazonskandalerna:

• På ett Amazonlager i England, fann en journalist som jobbade undercover, att personalen hade kissflaskor vid arbetsstationerna och hoppade över både lunch och toabesök av rädsla för att inte upprätthålla tempot och därmed bli uppsagda.

• På ett lagers i Wales övervakades personalen med scanners. Plockade de inte varor tillräckligt snabbt kunde de bestraffas.

• Från 2015 till 2017 hade ambulans tillkallats över 600 gånger till något av Amazons lager i England, enligt det brittiska industrifacket GMB.

• I USA har Amazon aktivt motarbetat att personalen organiserar sig fackligt, enligt Time.

LÄS MER: Anrika butikerna som klarat krisen – och de som inte gjort det

Europaansvarige Alex Ootes slår ifrån sig kritiken – han pratar hellre om att de knipit silverplatsen när tidningen Forbes utsåg världens bästa arbetsgivare.

– Det handlar om alla ifrån lagerarbetare till chefer. Vi har över 800 000 anställda, och majoriteten är super-superglada och väldigt fästa vid företaget. Det är all data jag vet, säger han till TT.

Amazons europeiska logistikpartner är tyska Kuehne Nagel, som nyligen etablerat sig i Eskilstuna. De har kollektivavtal, enligt Handelsanställdas förbund.

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon.

Klicka på följ-knappen här intill vid taggen Ekonomi!

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.