Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

AB Volvo fortsätter sätta nya rekord

Volvokoncernen fortsätter att sätta nya rekord och ökar omsättningen till 107,2 miljarder kronor för första kvartalet 2019. Rörelseresultatet ökade till 12,7 miljarder kronor.

AB Volvo fortsätter rulla på och sätter nya rekord för första kvartalet. Omsättningen ökade till 107, 2 miljarder kronor mot 89,1 miljarder kronor för samma period i fjol och det var alla affärssegment som bidrog till framgångarna.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Vi är väldigt stolta över ett bra kvartal och att alla affärssegment har varit med och bidragit till ett starkt resultat. Vi ser en omsättningsökning på 20 procent upp till 107 miljarder kronor och en marginal på 11,8 procent och det är verkligen jättekul, säger Martin Lundstedt, vd och koncernchef för AB Volvo.

Det justerade rörelseresultatet på 12,7 miljarder kronor, mot fjolårets 8,3 miljarder kronor, är exklusive reavinsten från försäljningen av aktier i Wireless Car, som uppgick till 1,5 miljarder kronor.

Aktien steg raskt med över tre procent i den inledande handeln på Stockholmsbörsen.

Orderingång ett orosmoln

Men det finns orosmoln även på Volvokoncernens himmel. Orderingången på lastbilar minskade med 36 procent, främst i Nordamerika där orderingången minskade med 77 procent.

Blir man inte lite orolig då?

– Det blir självklart mycket dramatik i de här siffrorna. Men ser man till de bakomliggande faktorerna och en samlad bild över en längre period så är vi slutsålda under hela 2019 i Nordamerika. Vi har en fortsatt stark syn på den nordamerikanska marknaden med 310 000 fordon vilket är en väldigt hög nivå, säger Martin Lundstedt.

Fordonstillverkaren har under tidigare kvartal haft problem med flaskhalsar i produktionen, vilket påverkat leveranserna.

– Vi befinner oss i en betydligt bättre situation. Det är fortfarande väldigt ansträngt, inte minst i Nordamerika där vi går för högtryck. Situationen förbättras successivt. Europa går också på höga nivåer fortfarande, men där har stabiliseringen skett tidigare, säger han.

Lastbilstillverkaren Volvos vd Martin Lundstedt anser att orderläget i Nordamerika är under kontroll.. Bild: Tove Eriksson/TT

Utplaning i Europa

Lågkonjunkturen alla pratat om – var har den tagit vägen?

– Det undrar vi också. Vi har själva inte pratat så mycket om lågkonjunktur, utan att det kommer att ske en avmattning eller korrigering, vilket inte är förvånande. Och jag känner att att läget har väl skruvats ner en aning i synen på perioden framåt. Där ser man en utplaning. I Europa har vi redan prognostiserat för att det här året kommer att bli något svagare än 2018, men det kommer ändå att vara på en hög nivå, säger Martin Lundstedt.

Trots en minskad orderingången lämnar bolaget en oförändrad prognos för alla marknader.

AB Volvo höjer däremot prognosen för anläggningsmaskiner i Kina.

– Den globala marknaden för anläggningsmaskiner var fortsatt stabil, i synnerhet i Kina där året började bättre än förväntat, säger Martin Lundstedt.

Ingen dramatisk förändring i bemanningen

Volvokoncernen hade 106 280 anställda, inklusive visstidsanställda och konsulter den sista mars i år. Martin Lundstedt ser inga dramatiska förändringar i bemanningen lastbilsfabriken i Tuve under den kommande tiden.

– Vi har under en lång tid ökat vår bemanning och produktionstakt i Tuve, som är en väldigt global fabrik. Det är inget bestämt just nu, men vi har ett visst mått av flexibilitet för att kunna anpassa uppåt eller nedåt, och vi har en bra dialog med våra fackliga parter och anställda, säger Martin Lundstedt.

"Göteborg ska vara ett skyltfönster med moderna lösningar"

Hos Volvo Penta syns en intressant utveckling med en fortsatt försäljningstillväxt. Senare under våren kommer Volvo Penta också att presentera en rad nyheter. Och under 2021 kommer bolaget också elektrifiera Älvsnabben över Göta älv. Eller Elvsnabben, som man kallar färjan för på AB Volvo.

LÄS MER: Nu får Göteborg sin första elfärja

– Vi har hela tiden sagt att vi ska testa och utveckla de här lösningarna i Göteborg. Göteborg ska vara ett mobilitetscentrum när det gäller forskning och utveckling, men det ska också vara ett skyltfönster mot världen, med de mest moderna lösningarna. Vi ska utnyttja att vi befinner oss nära och kan visa vad en hållbar stad kan göra, säger Martin Lundstedt.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.