Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
1/10

Årets julklapp 2020: Stormköket

Under onsdagsmorgonen presenterades årets julklapp – stormköket.
Detta med anledning av den rådande pandemin och den ökade friluftstrenden.

Det är HUI, Handels forskningsinstitut, som för det 33:e året i dag utser årets julklapp.

Att valet föll på stormköket baseras på den rådande pandemin och den ökade friluftstrenden. Hui pekar också på att svenskarna har en stark tradition av att mötas över måltider och att men just nu behöver hitta nya sätt att göra det på.

– 2020 har ju verkligen varit ett år då vi har förändrat våra beteenden i hur vi träffas och vi har vistats alltmer ute i naturen för att kunna träffa våra nära och kära, säger Sophie Nilsonne, analytiker vid HUI.

LÄS MER: Amazon i Sverige lanserat i dag

LÄS MER: Så mycket höjs lönerna för anställda inom handeln

Under året har många svenskar semestrat i Sverige, så kallad svemester, vilket har visat sig i besöksrekord på bland annat många vandringsleder. Dessutom sålde friluftsutrustning som smör i solsken i somras. Men alla har inte ägnat sig åt stora friluftsäventyr. Många har även gjort fler besök i lokala parker och grönområden än vanligt, och utomhusaktiviteterna väntas fortsätta i vinter.

Flera kriterier för årets julklapp.

Med utgångspunkt i rådande samhällstrender och svenskarnas aktuella och framtida konsumtionsbeteenden utser HUI Årets julklapp utifrån tre kriterier, varav minst ett måste uppfyllas:

∙ Årets julklapp ska representera den tid vi lever i

∙ Årets julklapp ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse

∙ Årets julklapp ska svara för ett stort försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter

LÄS MER: Anrika butikerna som klarat krisen – och de som inte gjort det

LÄS MER: Spöklika hål i Göteborgs handel i spåren av corona

HUI vill inte att utnämningen av årets julklapp ska ses som en uppmaning att alla ska köpa just den produkten, utan snarare som en trendspaning.

– Vi försöker absolut inte att driva konsumtionen eller samhället i någon viss riktning, utan det är en reflexion av hur samhället ser ut, säger Sophie Nilsonne

Fakta: Tidigare vinnare

1988 Bakmaskin

1989 Videokameran

1990 Woken

1991 CD-spelaren

1992 TV-spelet

1993 Parfym

1994 Mobiltelefonen

1995 CD-skivor

1996 Internetpaketet

1997 Det elektroniska husdjuret

1998 Dataspelet

1999 Boken

2000 DVD-spelaren

2001 Verktyget

2002 Kokboken

2003 Mössan

2004 Den platta tv:n

2005 Ett pokerset

2006 Ljudboken

2007 GPS-mottagaren

2008 En upplevelse

2009 Spikmattan

2010 Surfplattan

2011 Den färdigpackade matkassen

2012 Hörlurarna

2013 Råsaftcentrifugen

2014 Aktivitetsarmbandet

2015 Robotdammsugaren

2016 VR-glasögonen

2017 Elcykeln

2018 Det återvunna plagget

2019 Mobillåda

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.