Vinodlarnas drag för att överleva coronapandemin

Världens största vinmässa i Düsseldorf ställer in i mars på grund av pandemin. Men när tyska ProWein ger upp, satsar franska Hopwine digitalt.
– Nu provar vi vin med kunder från hela världen online och det tack vare dessa, säger svenska vinodlaren Sophie Ligeron och håller upp små 2 centiliters vinflaskor.

ANNONS
|

Under Hopwines onlinemässa har en potentiell kund i Estland bett om en digital vinprovning med svensk-franska vinmakarna Sophie och Patrick Ligeron i Reims.

Klockan är 16 i deras hemstad och 17 i Tallinn.

Då flera av världens största vinmässor ställts in på grund av pandemin, har Hopwine nyligen startat vinmässor online via Zoom för säljare och inköpare.

– Detta är ett fantastiskt initiativ som säkert är här för att stanna. Målet är att nå nya kunder, säger Sophie och berättar att en stor del av parets produktion går på export. Hon berättar om ett tufft läge.

På grund av corona krisen sjönk den franska vinexporten under förra året med nästan fjorton procent och champagneexporten med över sjutton procent, visar siffror från franska vinodlarnas exportorganisation FEVS.

ANNONS

Sophie beskriver sina stilla viner som kvalitativa nischviner från Jura. Vissa köps in av Systembolaget och saluförs även i trettiotalet andra länder som Usa, Australien och Kina.

Flaskor tappas om

På parets digitala monter Domaine des Carlines har kunden nu klickat i att provningen kan starta.

– Har våra små vinflaskor anlänt?, undrar Sophie efter att ha önskat välkommen.

Kunden nickar på skärmen.

Två centiliter räcker för att prova ett vin och få fram doft och smak

LÄS MER:Mindre flaskor trendar i vinlandet Frankrike

Redan för tre veckor sedan skickade Sophie sex flaskor med sina vita och röda Juraviner till organisatören Hopwine i Lyon.

Där har man i sin tur buteljerat dem i trettiofem små boxar med tre stycken två centiliters flaskor vardera. Organisatören sköter utskicken till de potentiella kunderna.

– Två centiliter räcker för att prova ett vin och få fram doft och smak, förklarar Sophie för den estniska kvinnan.

Sophie startar provsmakningen med en flaska Vouivre från 2018 och ber den virtuella besökaren ta fram sin pyttelilla flaska.

De smakar, tuggar och spottar vinet.

Sophie förklarar varför vinet får sin speciella karaktär och prägel.

Efter en stund går provningen över till nästa flaska.

LÄS MER:Experten: Det säger etiketten om hur vinet smakar

Köpte en egen vingård

Sophie Ligeron jobbade under flera år inom konjaksbranschen. Ursprungligen kommer hon från Helsingborg.

Maken Patrick har tidigare arbetat inom vinbranschen i Frankrike, Belgien och Storbritannien.

Säljer man viner är det viktigt att träffas och umgås

2011 startade paret företaget Vin-Ame med försäljning av champagne från Reims trakten. Företagets namn är en ordlek som kan översättas till Vin med Själ.

ANNONS

2015 utvidgades verksamheten och de köpte en egen vingård trettio mil söderut i Jurabergen med en kapacitet på 40 000 flaskor per år. De använder bland annat druvorna Savagnin och Poulsard.

Viner från Jura har de senaste åren blivit bland de trendigaste i världen.

Inte för långa provningar

Under dagens online möte märks att Sophie inte pratar mycket.

– Det skulle bli tjatigt med för mycket information. På nätet är det bäst att sätta en tidsram på cirka trettio minuter, förklarar hon.

När Sophie frågar besökaren om vinerna ger den smak hon förväntar, svarar kunden att aromen har en stark karaktär.

– Jag skulle vilja smaka mer, säger hon.

Då inflikar Sophie med humor i rösten att det går bra att komma med beställning.

På svenska viskar hon med ett leende:

– Här kommer jag nog lyckas sälja en pall till Estland.

Billigare för vinprovarna med digital mässa

Givetvis är det i dagsläget svårt att beräkna de ekonomiska fördelarna med en digital vinmässa.

Sophie upplyser om att kostnaderna för medverkan bara uppgår till femton procent av den totala kostnad och uppehälle som vinmässan i Düsseldorf medför.

Både Sophie och Patrick saknar visserligen den personliga kontakten med tusentals internationella kunder som trängdes vid diskarna innan pandemin.

– Säljer man viner är det viktigt att träffas och umgås, understryker Patrick.

ANNONS

– Men man ska tänka på att en kund varken hinner eller orkar besöka alla utställare. För man promenerar ofta flera kilometer i mässhallarna, avbryter Sophie.

Mötet med Tallinn avslutas med en skål. Istället för att klinga med glasen, riktar Sophie och kunden vinglasen mot dataskärmen.

LÄS MER:Detta handlade västsvenskarna på Systembolaget 2020

ANNONS