Olaglig nedladdning och krisande skivbolag har ständigt diskuterats det senaste decenniet. Men hur påverkas själva skapandet av den digitala revolutionen? I dokumentären "PressPausePlay" pratar artister som Moby och Robyn om det nya kreativa landskapet.
Vi befinner oss i en tid av skenande teknisk utveckling. För 15 år sedan hade de flesta av oss aldrig varit ute på nätet - i dag är vi uppkopplade dagligen.
Med dokumentären "PressPausePlay" har regissörerna David Dworsky och Victor Köhler velat titta närmare på hur digitaliseringen påverkar film- och musikbranschen på ett kreativt plan.
De har intervjuat en mängd artister, som berättar om en skapandeprocess som helt har förändrats. Skivinspelningar som förr krävde fyra studiotekniker kan nu göras av en ensam artist i en stuga på landet. Filmare och medieanalytiker förklarar att samtidigt som den nya tekniken har gjort det billigt att spela in en film, så kan det vara oändligt svårt att tränga igenom bruset, nu när alla kan göra film.
TT Spektra: Vad har ni fått för reaktioner på filmen?
Dworsky och Köhler är själva exempel på det som deras film berättar om. De är 27 och 23 år gamla och har levt hela sina liv i den digitala eran.
De kallar sig inte dokumentärfilmare, hellre kreatörer, och deras företag i vitmålade källarlokaler på Östermalm är inget produktionsbolag utan en "kreativ byrå". De varvar inkomstbringande reklamfilm och webbkampanjer med lekfullare projekt som "PressPausePlay"
- Filmen spelades in mellan augusti 2009 och 2011.
- Den hade premiär i mars på South by Southwest-festivalen i Austin, Texas. Den har sedan dess visats på 18 filmfestivaler, merparten amerikanska.
- I filmen medverkar bland andra Hot Chip, Moby, Napstergrundaren Sean Parker, Robyn, Lykke Li och Bill Drummond från KLF.
- "PressPausePlay" visas i SVT den 3 juni. Den har sålts till tv-kanaler i Tyskland, Holland, Australien, Island och Israel. I september släpps den fritt på nätet.