Vi är elektriker, VVS:are, byggare, sjuksköterskor med mera. I dag jobbar vi i skolans värld, med att utbilda ungdomar inom våra respektive yrkesområden. Vi har aldrig ångrat att vi bytte bana och kan gå i god för att många yrkeslärarkollegor känner samma sak, skriver debattörerna.
Vi är elektriker, VVS:are, byggare, sjuksköterskor med mera. I dag jobbar vi i skolans värld, med att utbilda ungdomar inom våra respektive yrkesområden. Vi har aldrig ångrat att vi bytte bana och kan gå i god för att många yrkeslärarkollegor känner samma sak, skriver debattörerna. Bild: HENRIK MONTGOMERY / TT

Yrkeslärarna behöver bli fler för att vi ska klara kompetensbristen

Det saknas yrkesutbildade i Sverige och bristen på kompetens riskerar att skapa stora bekymmer inom flera branscher. Det behövs uppemot 300 000 fler yrkesutbildade år 2035. Att få fler att välja en yrkesutbildning på gymnasiet är en viktig åtgärd för att råda bot på kompetensbristen - men vem ska utbilda dem? skriver 13 yrkeslärare.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

För att kunna utbilda i den omfattning som krävs behövs fler yrkeslärare. Framtidens VVS-montörer, elektriker, undersköterskor och it-tekniker måste få sin kunskap från dem som är yrkesverksamma idag. Lärare i yrkesämnen är med på Arbetsförmedlingens topplista över bristyrken och enligt SCB har 9 av 10 arbetsgivare svårt att rekrytera yrkeslärare. Detta samtidigt som flera branscher också skriker efter samma kunskaper.

Vi som skriver detta har lång yrkeserfarenhet från en rad olika branscher. Vi är elektriker, VVS:are, byggare, sjuksköterskor med mera. I dag jobbar vi i skolans värld, med att utbilda ungdomar inom våra respektive yrkesområden. Vi har aldrig ångrat att vi bytte bana och kan gå i god för att många yrkeslärarkollegor känner samma sak.

ANNONS

Föra kunskaper vidare

Vi har en uppmaning till dig som är yrkesutbildad och har minst fem års erfarenhet från ditt yrke: överväg att börja undervisa och föra dina kunskaper vidare till nästa generation. Ge oss en chans att berätta varför vi valde att byta yrkesbana:

– Vi får jobba med unga människor som har samma intresse som vi en gång hade och fortfarande har. Det är stimulerande att varje dag känna att man får vara med och forma elevernas framtid, genom att utbilda, coacha och vara en vuxen förebild.

– Vi bidrar till att stärka våra branscher. Det kan tyckas motsägelsefullt när vi valt att lämna våra tidigare yrken, men nu har vi möjlighet att göra ännu större skillnad. Vi ser till att våra branscher får tillskott av flera nya skickliga medarbetare varje år.

– Mindre fysiskt krävande. Vi är inte bekväma av oss, men många år i våra yrken sätter sina fysiska spår. Att undervisa är också krävande - den fysiska belastningen är dock inte densamma. Arbetstiderna är också bättre, det är få lektioner som börjar klockan sju på morgonen.

Det kan tyckas motsägelsefullt när vi valt att lämna våra tidigare yrken, men nu har vi möjlighet att göra ännu större skillnad

Det finns naturligtvis fler skäl att omskola sig till yrkeslärare och varje människa behöver hitta sin drivkraft. Ett första steg kan vara att besöka en yrkesskola för att känna på miljön och se hur en dag kan se ut för en yrkeslärare. Vem vet, kanske har du din framtid i skolan?

ANNONS

Den kunskap som inte förs vidare går förlorad. Hjälp oss att bli fler som ser till att viktig yrkeskunskap förs vidare till nästa generation.

Yrkeslärare inom Praktiska gymnasiet och Drottning Blankas gymnasieskolor

Anders Henrysson, VVS-lärare

Anna Prica, lärare vård och omsorg

Tommy Knudsen, bygglärare

Hamid Azizi, lärare vård och omsorg

Julius Hanmark, lärare VVS och fastighet

Karen Vasques, lärare vård och omsorg

Masse Sistani, ellärare

Suad Suljanovic, transportlärare

Silvia Johansson, stylistlärare

Sven-Åke Svensson, lärare i data- och kommunikationsteknik

Tatjana Glusac, frisörlärare

Johanna Henriksson, frisörlärare

Anneli Niklasson, floristlärare

ANNONS