Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Liljenström skriver om oss: ”Författarna ger enligt mig uttryck för vad vi i branschen kallar för internaliserad rasism”. Vilken bransch talar han om? Mansplainerbranschen? Inte kan det vara den akademiska sfären som jag Maria och Eshtar kommer ifrån, för den månar om att ställa nyfikna frågor för att lära sig mer, snarare än att dogmatiskt dunka tvärsäkra svar, skriver debattörerna. Bild: Gorm Kallestad
Liljenström skriver om oss: ”Författarna ger enligt mig uttryck för vad vi i branschen kallar för internaliserad rasism”. Vilken bransch talar han om? Mansplainerbranschen? Inte kan det vara den akademiska sfären som jag Maria och Eshtar kommer ifrån, för den månar om att ställa nyfikna frågor för att lära sig mer, snarare än att dogmatiskt dunka tvärsäkra svar, skriver debattörerna. Bild: Gorm Kallestad

Vi tackar ödmjukast nej till Gustafs omsorg

”Att kalla sig själv ’skötsam invandrare’ är internaliserad rasism” skriver Gustaf Liljenström. Vilken tur att det finns ”vita” svenskar som kan lära oss med invandrarbakgrund vad rasism är – och att vi minsann har det införlivat inom oss, skriver statsvetaren Eshtar Faris och Maria Hind Alias (S).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Slutreplik

3/2 Att kalla sig själv ”skötsam invandrare” är internaliserad rasism

2/2 När ni glorifierar Yasin så ökar hatet mot oss skötsamma invandrare

Givetvis har vi själva inte omdöme och agens nog att avgöra vad rasism är, utan behöver en vit, pursvensk man som visar den rätta antirasistiska vägen för oss.

Liljenström skriver om oss: ”Författarna ger enligt mig uttryck för vad vi i branschen kallar för internaliserad rasism”. Vilken bransch talar han om? Mansplainerbranschen? Inte kan det vara den akademiska sfären som jag Maria och Eshtar kommer ifrån, för den månar om att ställa nyfikna frågor för att lära sig mer, snarare än att dogmatiskt dunka tvärsäkra svar.

Lyssna istället för att domdera

Ej heller kan Liljenström åsyfta den politiska domänen, som jag, Maria, verkar inom, för den bör vara inkännande och ödmjukt lyssna, hellre än att domdera och läxa upp. Den ”branschens” syfte är att se folk, (istället för att göra sig ideologiskt blind för deras verklighet), speciellt de förfördelade, för att skapa en bättre verklighet för dem.

Skribenten skriver ”invandraren”, inom citattecken, som om det är en social konstruktion som inte existerar i den verkliga världen, något abstrakt som kan teoretiseras kring. Men för oss vars bruna kroppar (för att tala i termer som Liljeström förstår) genomlevt diskrimineringen i våra ursprungsländer och utstått hederskulturens förtryck inpå skinnet är ”invandrarskap” något högst verkligt, även om vi slutat invandra.

Men för oss vars bruna kroppar (för att tala i termer som Liljeström förstår) genomlevt diskrimineringen i våra ursprungsländer och utstått hederskulturens förtryck inpå skinnet är ”invandrarskap” något högst verkligt, även om vi slutat invandra.

Jag, Eshtar, blev kallad hora på Bagdads gator när jag cyklade som barn och ”halalkött att knulla” av just invandrare i svensk skola. Jag rycktes ur trygga rötter två gånger, från två länder under ett år och gick igenom migrationen fysiskt och psykiskt med allt vad det innebär. Jag, Maria, fick utstå grov misshandel under mitt äktenskap, med familj som inte lät mig ta skilsmässa, på grund av hedersnormer.

Våra föräldrar slet hårt trots trauman och motgångar, så att vi skulle få leva fritt och välja möjligheterna som Sverige erbjuder. Man skulle göra rätt för sig. Det är deras värderingar vi lever efter. Dessa värderingar är redan välintegrerade med i Sverige rådande värderingar som också går ut på att göra rätt för sig.

Härskarspråket kommer fram

Liljenström skriver auktoritärt: Han är subjektet som vet hur det ”är”, istället för att beskriva sin reaktion på det vi skriver. I hans värld är vi objektet. När vi inte passar in i hans definition kommer härskarspråket fram.

Skötsamhet är en dygd. Förmågan att känna skam är ibland inte så dum den heller. Liljenström borde prova det. Vi tackar ödmjukast för Gustafs omsorg men säger ändå tack men nej tack.

Eshtar Faris Statsvetare

Maria Hind Alias Ordförande för S-föreningen för jämställdhet emot hedersförtryck och våldsbejakande extremism