Företag argumenterar för att de enskilda plastpåsarna garanterar att klädesplagg och andra varor levereras prydligt och i bra skick. Men borde inte vårt klimat prioriteras över att ett klädesplagg kommer fram vikt och skrynkelfritt? skriver debattören.
Företag argumenterar för att de enskilda plastpåsarna garanterar att klädesplagg och andra varor levereras prydligt och i bra skick. Men borde inte vårt klimat prioriteras över att ett klädesplagg kommer fram vikt och skrynkelfritt? skriver debattören.

Vi nät-shoppare måste sätta press på företagen att slopa all plast

Online-shoppingen slår nya rekord och ju mer vi handlar desto fler onödiga plastförpackningar går åt. Det är hög tid att vi ställer krav på att mer klimatvänliga material används vid näthandelstransporterna, skriver Elsa Palming.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS

Jag är långt ifrån ensam om att ha fastnat i den allt annat än miljövänliga fällan av online-shopping, kanske har det drabbat även dig? Näthandelns bekvämlighet och mänsklighetens lathet har lett till att e-handelsbranschen växer sig allt större och i dag handlas 28 procent av alla kläder och skor online (PostNord, 2024).

Näthandelns baksida är paketeringen av varor som är en stor miljöbov utöver de ökade transporternas utsläpp. När företag skickar ut en beställning försluts i många fall varje enskild vara i en plastpåse och sedan paketeras alla plagg i respektive plastpåse i en gemensam yttre förpackning.

Jag har länge funderat över syftet med dubbelpaketeringen och anser den vara högst onödig. Varför lägga pengar, energi och resurser på en plastpåse som i sin tur ska paketeras i ytterligare en plastpåse?

ANNONS

Miljövänliga material

Företag argumenterar för att de enskilda plastpåsarna garanterar att klädesplagg och andra varor levereras prydligt och i bra skick. Men borde inte vårt klimat prioriteras över att ett klädesplagg kommer fram vikt och skrynkelfritt? Men även om företagen håller fast vid att enskilda förpackningar är viktigt så kan de lika gärna bestå av mer miljövänliga material, som till exempel silkespapper eller påsar i papper.

Många företag menar att de kompenserar den stora plaståtgången som krävs för paketeringen genom att använda återvunnen plast samt återanvända plastpåsarna. Studier visar dock på att plast endast kan återvinnas ett fåtal gånger och att enbart 9 procent av avfallet återvinns, medan 22 procent läcker ut i naturen och 69 procent förbränns eller hamnar på deponier (IISD, 2023). Dessa siffror visar på att det inte räcker att företagen försöker satsa på återvinning och avfallshantering.

Övergången från att handla i fysiska butiker till att en allt större del handlas online bidrar till att förpackningsavfallet blir 4,8 gånger större (IISD, 2023). Plastavfallet får stora konsekvenser. Det tar flera hundratusen år för plast att brytas ner, men det försvinner aldrig helt. I stället bryts plasten ner till mikroplast som förorenar vår natur och våra hav.

Det tar flera hundratusen år för plast att brytas ner, men det försvinner aldrig helt

Online-shoppingens onödiga paketering medför inte endast en högre resursanvändning och ett större avfall, utan även ökade utsläpp. Plast är ett billigt, lätt och högpresterande material och är därför mycket attraktivt i tillverkningen av förpackningar till e-handelsbranschen. Men plast är allt annat än billigt för vår planet. Majoriteten av plasten tillverkas i dag av fossila råvaror som förbränns i tillverkningen och orsakar allvarliga utsläpp av växthusgaser. Sorgligt nog värderar företagen sina egna vinster framför planetens framtid.

ANNONS

Det är kunder som du och jag som har makten i våra händer. Om vi lyfter blicken och ser slöseriet med naturens resurser kan vi ställa krav på företagen och driva igenom en förändring.

Elsa Palming, gymnasiestudent på Sigrid Rudebecks gymnasium

ANNONS