När lärare inte vet vad de pratar om och HBTQI-personer själva tvingas leda lektionerna cementeras en cis-centrisk heteronorm som är kvävande för alla som inte passar in i den, skriver debattörerna.
När lärare inte vet vad de pratar om och HBTQI-personer själva tvingas leda lektionerna cementeras en cis-centrisk heteronorm som är kvävande för alla som inte passar in i den, skriver debattörerna.

Var fjärde HBTQI-person ska inte behöva känna sig otrygg i skolan

En rapport om unga HBTQI-personers situation i Göteborgs skolor har nyligen presenterats. Rapporten bär namnet ”Det är ingen temadag att vara HBTQ, det är man året runt”. Inget kunde vara mer träffande. HBTQI-frågorna är ingen särfråga skolan kan plocka fram när det passar, utan en fråga om individens frihet som behöver vara närvarande varje dag, skriver bland andra Karin Pettersson, LUF.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Var fjärde elev med HBTQI-identitet känner sig otrygg i skolan. 63 procent av eleverna som svarat anger att de inte får lära sig om HBTQI-frågor och HBTQI-personer i skolan och 54 procent svarar att HBTQI-personer inte finns med i de läromedel som används i skolan.

Rapportens resultat är oacceptabelt. Skolan är elevens arbetsplats. Elever har rätt att känna sig trygga i skolan. Vi i LUF har länge drivit en kampanj med namnet “Sluta prata om mobbning”. Hot, kränkningar och trakasserier får aldrig accepteras, eller förminskas – det är en fråga om brott och ska behandlas med den seriositet som frågan, och diskrimineringslagstiftningen, kräver.

ANNONS

Cis-centrisk heteronorm

Skolans uppgift är att förmedla kunskap till sina elever, forma och förbereda dem för högre studier och vuxenlivet med bästa möjliga medel. Att 63 procent Göteborgs elever inte får lära sig om HBTQI-frågor i skolan innebär att över hälften av eleverna i vårt lands näst största stad inte får den sex- och samlevnadsundervisning de har rätt till. När lärare inte vet vad de pratar om och HBTQI-personer själva tvingas leda lektionerna cementeras en cis-centrisk heteronorm som är kvävande för alla som inte passar in i den.

Problemen är i vissa fall andra elever, men i många fall har lärarna inte heller tillräcklig kunskap för att bedriva inkluderande undervisning. Det finns alltså två problem, det ena är att skolorna inte lyckas skapa en trygg undervisningsmiljö för alla sina elever, det andra är att lärare inte har den kunskap de behöver för att kunna vara just lärare.

Hot, kränkningar och trakasserier får aldrig accepteras, eller förminskas – det är en fråga om brott och ska behandlas med den seriositet som frågan, och diskrimineringslagstiftningen, kräver

“Låt lärare vara lärare” är ytterligare en kampanj vi i LUF drivit länge. En välfungerande skola kräver att fler yrkesgrupper är involverade i elevers utbildning. Elevhälsoteam behöver finnas tillgängliga på alla skolor så att elever som mår dåligt eller är utsatta har personer med rätt kompetens att vända sig till.

Liberala Ungdomsförbundet har en stolt feministisk historia, och både vi och vårt moderparti Liberalerna har länge gått längst fram i kampen för HBTQI-personers rättigheter. Därtill är vi Sveriges skolparti. Vi vet vad som krävs. Vad som behövs är bättre undervisning för lärarkåren, både på universitet och i form av fortbildning för verksamma lärare, och ett starkare skydd för de elever som utsätts för hot, trakasserier och kränkningar under skoltid.

ANNONS

Så visar vi sann solidaritet med den unga HBTQI-generationen. Göteborgs elever förtjänar bättre.

Karin Pettersson, rättspolitisk talesperson LUF

Gabriella Toftered, feministisk talesperson LUF

Alec Sintorn, distriktsordförande LUF Väst

ANNONS