Sammantaget innebär den föreslagna trafiken en bra tillgänglighet med snabba pendlingsresor till fastlandet och goda resmöjligheter inom skärgården. När vi har ett nytt avtal på plats med en trafikoperatör kommer detaljerna i upplägget att ses över inför trafikstarten 2025, skriver debattören.
Sammantaget innebär den föreslagna trafiken en bra tillgänglighet med snabba pendlingsresor till fastlandet och goda resmöjligheter inom skärgården. När vi har ett nytt avtal på plats med en trafikoperatör kommer detaljerna i upplägget att ses över inför trafikstarten 2025, skriver debattören. Bild: Robin Aron/Göteborgs-Posten

Vår ambition är att skapa bra förutsättningar för ö-pendlarna

Västtrafik står bakom ambitionen att ha en levande södra skärgård i Göteborg. I vår kommande utveckling av färjetrafiken ska vi satsa på goda resmöjligheter både mellan öarna och till fastlandet, skriver Eva Lindh, chef för trafik- och samhällsutveckling på Västtrafik.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS

Replik

19/4 Om skärgården ska fortsätta leva måste fler färjeturer sättas in

När vi utvecklar kollektivtrafiken i södra skärgården i Göteborg är vår ambition att skapa bra förutsättningar för de som pendlar till fastlandet men också goda resmöjligheter mellan öarna. Det blir också fler snabbfärjor och mer regelbundna turer.

Vi befinner oss just nu i ett tidigt skede av en upphandling av trafiken. I en förstudie inför upphandlingen har vi grundligt studerat förutsättningarna och haft dialog med lokala föreningar, lokala verksamheter och Göteborg Stad. I förstudien har vi landat i följande inriktning för trafiken:

– Omställning till eldrift.

ANNONS

– Fler resmöjligheter inom södra skärgården dagtid, kvällar och helger för arbetsresor, serviceresor och fritidsresor genom bättre samplanering och passning av linjer.

– Bättre anpassning till skoltiderna och fler turer att välja mellan för hemresa från skolan.

– Samtliga turer i stråket Vrångö-Donsö-Styrsö-Saltholmen körs med snabbfärja.

– Bastidtabell året runt så att resmöjligheterna för arbetspendling förblir desamma även under sommaren.

– Tydligare och enklare tidtabeller och linjesträckningar.

För att kunna uppnå detta behöver trafiken förändras. Det gäller framförallt avgångstider, men i vissa fall även förändrade resvägar beroende på vilka turer resenären reser med i dag.

Trafiken till Knarrholmen och Stora Förö får med det nya förslaget trafik på vardagar hela året runt

Vad gäller Asperö Östra är vår inriktning att färjeläget fortsätter trafikeras med ungefär samma antal turer som i dag, men färjeläget blir inte samma bytespunkt som i dag. Det föreslagna trafikupplägget som är framtaget kommer säkerställa goda bytesmöjligheter för resor inom skärgården på andra sätt.

Trafiken till Knarrholmen och Stora Förö får med det nya förslaget trafik på vardagar hela året runt. Basutbudet utgörs då av resa med byte vid Styrsö Bratten. Ett upplägg som byggs på med fler turer på sommaren när resandet ökar.

Sammantaget innebär den föreslagna trafiken en bra tillgänglighet med snabba pendlingsresor till fastlandet och goda resmöjligheter inom skärgården. När vi har ett nytt avtal på plats med en trafikoperatör kommer detaljerna i upplägget att ses över inför trafikstarten 2025.

ANNONS

Eva Lindh, chef trafik- och samhällsutveckling Västtrafik

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS