På landsbygden finns det inte alltid tillgång till kollektivtrafik och man kan därmed inte ta sig dit man vill när man vill och behöver. En höjd åldersgräns på A-traktorer skulle resultera i en begränsad vardag för unga, skriver debattören.
På landsbygden finns det inte alltid tillgång till kollektivtrafik och man kan därmed inte ta sig dit man vill när man vill och behöver. En höjd åldersgräns på A-traktorer skulle resultera i en begränsad vardag för unga, skriver debattören. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Vänstern ljuger för oss ungdomar på landsbygden

Under de senaste veckorna har debatten om epa-traktorer gått varm. Socialdemokraterna började tidigt i år med att kampanja om att rädda epa:n efter EU-kommissionens direktiv att höja åldersgränsen från 15 till 16 år. De lovade att inte rösta för detta förslag, för ungdomarnas skull. Men löftet hölls inte, skriver Philip Larsson.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Epa-traktorn är en frihet för ungdomar, framförallt för oss unga som bor på landsbygden. Frihet att ta sig till skolan, kompisarna och träningen utan att behöva vara beroende av våra föräldrar. På landsbygden finns det inte alltid tillgång till kollektivtrafik och man kan därmed inte ta sig dit man vill när man vill och behöver. En höjd åldersgräns på A-traktorer skulle resultera i en begränsad vardag för unga. Muf föreslår också en höjd hastighetsgräns för EPA-traktorer från 30 km/h till 45 km/h, precis som för mopedbilar.

Lura väljarna

MUF står tydligt emot förslaget om höjd åldersgräns. Vi står på ungdomarnas, frihetens och landsbygdens sida. SSU har på sina sociala medier publicerat olika inlägg angående frågan där de bland annat skriver att Moderaterna och Muf inte tänker på Sveriges ungdomar. Moderaterna röstade nej till förslaget. Men det parti som drivit frågan att inte höja åldersgränsen hårdast var de som röstade ja. Det är ett tydligt tecken på Socialdemokraternas lögnaktiga sätt att bedriva sin politik och lura sina väljare.

ANNONS

På den svenska landsbygden är kollektivtrafiken inte alltid ett transportmedel att lita på. Bussarna går sällan, stationen ligger flera kilometer bort och det kan krävas flera byten för att komma till rätt plats. Med hjälp av epa:n kan vi ta oss fram snabbare och lättare till våra vardagliga aktiviteter. Tack vare denna frihet slipper de ungdomar som bor långt från sina aktiviteter transporteras i onödigt lång tid.

Det är inte EU som ska bestämma när unga skaffar sin epa, det är vi som från att vi fyller 15 år ska bestämma från vilket transportmedel vi vill ta till skolan, träningen eller kompisarna

Helene Fritzon säger efter voteringen att det har varit en kamp om förslaget, samtidigt som hon bara en stund tidigare röstade för förslaget om en höjd åldersgräns. Moderaterna, Sverigedemokraterna och Centerpartiet var hårda och tydliga att inte rösta för detta förslag. Men S och deras parlamentarikers svek mot de unga är inte okej. Frihet ska vara en självklarhet för alla.

Förslaget om en höjd åldersgräns kom från den gröna gruppen i Europaparlamentet, EFA. Där ingår bland annat Miljöpartiet som har tre mandat. Det betyder alltså att andra länder i EU som inte har epor är med och bestämmer om våra lagar och vår frihet. Det är inte EU som ska bestämma när unga skaffar sin epa, det är vi som från att vi fyller 15 år ska bestämma vilket transportmedel vi vill ta till skolan, träningen eller kompisarna.

ANNONS

Philip Larsson, Muf Göteborg

ANNONS