Att Götatunnelns avstängning beror på en juridisk processen stämmer inte, i själva verket bär Trafikverket ansvaret, skriver debattören.
Att Götatunnelns avstängning beror på en juridisk processen stämmer inte, i själva verket bär Trafikverket ansvaret, skriver debattören. Bild: Erik Abel

Trafikverkets schabbel håller Götatunneln stängd

Götatunneln förblir stängd. Den borde öppnats för länge sen, men nu blir det enligt Trafikverket tidigast 26 september. Då har den varit stängd i sammanlagt 65 veckor. Inget annat än Trafikverkets schabbel står bakom förseningen, skriver Mats Lövgren, samordnare, nätverket Stoppa Västlänken nu.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Med bara fyra dagar kvar till den efterlängtade öppningen av Götatunneln flaggade plötsligt Trafikverket att de förlänger stängningen med ytterligare fem veckor, till 26 september. Informationen om varför är knapphändig, men via media sprids uppgiften att orsaken skulle vara ”juridisk”. Det stämmer illa. Den faktiska orsaken hittar vi hos Trafikverket.

Sexårig följetong

Det hela började redan 2015 när Västlänkens projektchef Bo Larsson i Göteborgs-Posten gav göteborgarna skenet av att Götatunneln inte alls skulle behöva stängas av. ”Så kan det bli” sade han i en lugnande ton. Fast så blev det alltså och den 25 juni 2018 stängde Trafikverket av tunneln under 25 veckor. Först skulle det södra röret vara avstängt halva tiden och därefter det norra. Men när det var dags att byta tunnelrör blev Trafikverket gramse på sin entreprenör, NCC, som inte tilläts påbörja arbetet med det norra röret utan sparkades ut.

ANNONS

Trafikverket förklarade manövern med att NCC hade varit sena med att informera om att arbetet på det norra röret skulle ta längre tid än vad som var planerat, ”Vi är inte så nöjda att man kommer så sent med ett sådant besked”, berättades det. Även då inget arbete utfördes behöll Trafikverket det norra röret stängt tiden ut till mitten av december.

Eftersom inget gjordes på det norra röret behövde arbetet planeras in längre fram i tiden med ny avstängning. Återigen gav Trafikverket göteborgarna ett lugnande besked: ”Vi ska göra det kortare på tre månader, helst ännu kortare”.

Det kom att dröja två år innan det var dags för att återuppta arbetet. Den 2 november 2020 skrev Trafikverket avtal med AGN Haga där det utlovades att Götatunneln skulle öppna klockan 05 den 4 juni. I annat fall skulle vite om 5 miljoner kronor utgå.

Tydlig tidplan

Avtalet innehåller ett fast pris, tydlig arbetsbeskrivning och en detaljerad tidplan över planerade arbetsmoment. Ingenstans i avtalet nämns ett krav eller behov av att arbeta dygnet runt med bullrande arbeten. Det verkar Trafikverket och AGN Haga ha kommit på efteråt. Tre veckor senare skickade nämligen Trafikverket in ett sådant önskemål till länsstyrelsen i Västra Götalands län. Parallellt fick då närmare 500 berörda hushåll ett brev från Trafikverket som antydde att dispensen var klar och därmed erbjöd tillfälligt boende under de kommande sex månaderna.

ANNONS

Länsstyrelsen hade dock en annan åsikt i frågan. De sade blankt nej till att ge en sådan omfattande dispens. Trafikverket överklagade länsstyrelsens beslut och fick bifall hos Mark- och miljödomstolen, men det överklagade länsstyrelsen hos Mark- och miljööverdomstolen. Även de ansåg det helt orimligt att närmare 500 hushåll skulle tvingas flytta under pandemin.

Den här juridiska processen har därefter angetts som förklaring till att Götatunneln förblir avstängd.

Trafikverkets ansvar

Fast ansvaret ligger i stället helt hos Trafikverket. Sedan de sparkade ut NCC har de haft två år på sig att utreda vad som krävs för att få Götatunneln klar, vilket såklart ska avspeglas i avtalet med AGN Haga. I stället verkar avtalets villkor ha granskats efter att det var påskrivet, vilket ledde till panikåtgärden att i princip avkräva dispens för att få bullra nattetid med allt vad det innebär för de drabbade.

Egentligen finner vi orsaken till att tunneln fortfarande är avstängd längre bak i tiden, i september 2018 då Trafikverket slängde ut NCC. De begärde mer tid för det norra röret, men det ville inte Trafikverket ge. Det är osäkert hur mycket mer tid NCC behövde, men AGN Haga har fått närmare sex månader mer än vad NCC hade till förfogande och avstängningen av tunneln är nu uppe i 65 veckor. När NCC under 2018 ändå höll på med Götatunneln är det ingen högoddsare att de hade gjort klart arbetet snabbare.

ANNONS

Att Götatunneln fortsätter att vara avstängd har inget med det juridiska att göra utan allt ansvar ligger hos Trafikverket.

”Vi ska göra det kortare på tre månader, helst ännu kortare”. Det lovade Trafikverket när de avbröt arbetet förra gången. Att Götatunneln fortsätter att vara avstängd har inget med det juridiska att göra utan allt ansvar ligger hos Trafikverket. Det är endast hos dem och deras bristande rutiner vi finner förklaringen till att Götatunneln fortfarande är avstängd.

Mats Lövgren, samordnare, nätverket Stoppa Västlänken nu

ANNONS