Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Medan fossilgasindustrin talar om att bygga ny fossil infrastruktur för att decennier senare kunna ställa om den till förnybara bränslen, kämpar människor världen över mot klimatförändringarnas förödande konsekvenser, skriver debattörerna. Bild: Folk mot fossilgas

Stoppa fossilgasens nya port in i Sverige

Beslutet om Swedegas ska få tillstånd att ansluta fossilgasterminalen i Göteborgs hamn till det svenska gasnätet närmar sig snabbt. För att välja en energiframtid fri från fossilindustrins destruktiva härjningar som spär på en accelererande klimatkris, måste regeringen säga nej till ansökan, skriver bland andra Olivia Linander, Fossilgasfällan.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Trots det miljöskadliga förslaget ser vi dock hoppfullt på framtiden. Genom aktionen Folk mot fossilgas, och dess fyra blockader den 7 september, stängdes in- och utgångarna till energihamnen i Göteborg och dess fossilgastransporter under en hel dag. Med 450 deltagare blev det en imponerande uppvisning av folklig makt då klimatrörelsen själva gjorde det beslutsfattarna borde gjort sedan länge: Stoppat fossilgasens tillträde till Sverige.

Ett steg i fel riktning

Swedegas huvudargument för terminalen LNG Göteborg är att bidra till en “ökad försörjningstrygghet” av LNG (Liquid Natural Gas, eller fossilgas på svenska) till svensk industri. Men det gäller att läsa mellan raderna och se det större sammanhanget: LNG Göteborg är inte ett isolerat projekt, utan del av en internationellt sammanlänkad infrastruktur som riskerar att bygga in oss i ett långsiktigt beroende av fossilgas. Bolaget Swedegas ägdes nämligen fram till nyligen av samma internationella bolag som driver på utvecklingen av destruktiva (och helt onödiga) fossilgasledningar över hela Europa.

Bromsar klimatomställningen

Fossilgasbolagens förljugna retorik om fossilgas som ett övergångsbränsle och möjliggörare av en miljövänlig sjöfart bromsar i själva verket den akuta och helt nödvändiga klimatomställningen. De vill bygga fossil infrastruktur för ett bränsle som släpper ut stora mängder metan (en extremt potent växthusgas) i stället för att släppa fram de initiativ vi alla längtar efter – en lokal och demokratiskt förankrad energiproduktion utan utsläpp, och sjöburna transporter som utgår från människors behov snarare än ett slit- och slängsamhälle.

Fossilgasbolagens förljugna retorik om fossilgas som ett övergångsbränsle och möjliggörare av en miljövänlig sjöfart bromsar i själva verket den akuta och helt nödvändiga klimatomställningen

Medan fossilgasindustrin talar om att bygga ny fossil infrastruktur för att decennier senare kunna ställa om den till förnybara bränslen, kämpar människor världen över mot klimatförändringarnas förödande konsekvenser. Vi har inte tid att ha överseende med cyniska aktörer som Swedegas och gaslobbyn, utan det är sedan länge dags att sluta upprätthålla deras klimat- och människoskadliga verksamhet.

Dags att sätta ner foten

Regeringen måste nu sätta ner foten om deras klimatpolitik ska ha minsta trovärdighet. Får Swedegas koncessionstillstånd för sin fossilgasterminal så visar Socialdemokraterna tydligt att de fortsätter sätta fossilindustrins vinstintressen före människor och miljö, och Miljöpartiet att de låter sin politik influeras av lobbyisters argument snarare än folkets röst när vi tillsammans gör oss hörda.

Ett beslut att neka fossilgasterminalen sitt tillstånd är därför det enda rimliga. Att avslå ansökan är nödvändigt för att vi i Sverige ska leva upp till våra internationella åtaganden, vår grundlag och de av riksdagen beslutade miljömålen. Det är 2019, vi har nått slutet av den fossila eran och nu är det upp till bevis.

Olivia Linander, Fossilgasfällan

Naomi Kreitman, Gastivist Network

Parul Sharma, chef för Greenpeace i Sverige

Anna Westberg, kampanjchef Skiftet

Jens Börjesson, Klimatfronten

Lovisa Roos, ordförande Fältbiologerna

Pia Björstrand, talesperson Klimataktion