Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Axel Darvik (L) menar att man “vill uppmärksamma elever som gjort synnerligen goda studieresultat, eller framsteg i sina studier” genom att plocka en ansenlig summa pengar på 750 000 kr från nuvarande skolbudget, skriver debattören. Bild: Privat, Jessica Gow/TT
Axel Darvik (L) menar att man “vill uppmärksamma elever som gjort synnerligen goda studieresultat, eller framsteg i sina studier” genom att plocka en ansenlig summa pengar på 750 000 kr från nuvarande skolbudget, skriver debattören. Bild: Privat, Jessica Gow/TT

Stipendier till toppstudenter räddar inte Göteborgs skolor

Jag beklagar, men att dela ut stipendier till de duktigaste eleverna kommer knappast att rädda Göteborgs skolor. Det är ett tandlöst, verklighetsfrånvänt och meningslöst förslag som kostar mycket mer än vad det smakar, skriver läraren HP Tran.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Elever som presterar väl i skolorna skall förstås uppmärksammas, uppmuntras och belönas. Det är inget konstigt eller fel med det. I varje klass, i varje skola, behövs det förebilder. Förebilder som visar vägen för hur man kan nå goda kunskaper, goda resultat och gott uppförande. Detta är något som i slutändan gynnar hela klassen.

LÄS MER: M och L vill ta skolpengar – och prisa bästa eleverna

Alla som arbetar eller har satt sin fot i en svensk skola vet om det här. Men Moderaterna och Liberalerna som styr i staden verkar inte förstå hur man ska göra för att hörsamma skolpersonal som redan brottas med en rad andra problem. Jag ska nämna några direkt från huvudet bara:

- Underfinansiering

- För få behöriga lärare (skolorna har inte råd att anställa behöriga lärare på grund av att de måste hålla budget)

- Hög arbetsbelastning

- Orimliga dokumentationskrav

- Segregation

- Våld och stök

Skolkommunalrådet Axel Darvik (L) menar att man “vill uppmärksamma elever som gjort synnerligen goda studieresultat, eller framsteg i sina studier” genom att plocka en ansenlig summa pengar på 750 000 kr från nuvarande skolbudget för att bjussa de duktigaste eleverna på en god middag, mingel på Börshuset och 2000 kr. Tanken är väl god, antar jag. Men i dagens skolsystem blir den omöjlig att genomföra.

Låt mig förklara varför.

Svenska skolan är sedan två decennier tillbaka marknadsutsatt. Detta betyder att skolorna konkurrerar med varandra. Och vad är det man konkurrerar om? Jo, man konkurrerar om eleverna, om elevunderlaget. Nu kanske du undrar vad det är man konkurrerar med? Vad är produkten, tjänsten?

Det är förstås betygen som man använder för att locka till sig eleverna. Detta har de vinstdrivande friskolekoncernerna förstått. Goda betyg betyder nämligen inte längre (nödvändigtvis) goda kunskaper. Goda betyg betyder god marknadsföring och stärkt varumärke. God marknadsföring och starkt varumärke leder till ett större söktryck till skolan. För att upprätthålla Det Goda Varumärket sätts ett större tryck på lärare som bör sätta högre betyg så att skolledningen kan rapportera till styrelsen om att försäljningssiffrorna för Skola AB är fortsatt gröna och goda.

Oroväckande konsekvenser

Det värsta är förstås inte vinstuttagen (även om det kan sticka i ögonen när hundratals skattemiljoner läcker ut i fickorna på aktiebolagsägare). Det värsta är vad som händer när skolan blir marknadsstyrd. Vi får en oroväckande lista på negativa konsekvenser: betygsinflation, kunskapstapp, skolsegregation, olikvärdighet och ekonomiska svårigheter för de kommunala skolorna.

Betygen är idag inte längre ett verktyg som mäter elevers kunskaper. Det är, kort och gott, en handelsvara. En vara som köps, säljs och marknadsförs - likt det som pågår på börsen.

Allt detta har redan påtalats och uppmärksammats i den statliga utredningen “En mer likvärdig skola - minskad skolsegregation och förbättrad resurstilldelning” (SOU 2020:28). Med marknadsstyrningen får vi den skola som vi förtjänar. Vi får en skola som är djupt orättvis, segregerad, otillräcklig i form av resurser och kompetens samt betygsinflation. Vi får en skola med några få vinnare på bekostnad av en stor andel förlorare. Betygen är idag inte längre ett verktyg som mäter elevers kunskaper. Det är, kort och gott, en handelsvara. En vara som köps, säljs och marknadsförs - likt det som pågår på börsen.

Jag beklagar, men att dela ut stipendier till de duktigaste eleverna kommer knappast att rädda Göteborgs skolor. Det är ett tandlöst, verklighetsfrånvänt och meningslöst förslag som kostar mycket mer än vad det smakar. Ett slag i luften.

Ett slag i luften är i och för sig inget man behöver oroa sig för. Det har ingen verkan. Om man inte råkar stå i närheten av den som skuggboxar. Fortfarande inte farligt. Men ganska fånigt, irriterande och löjeväckande efter ett tag.

HP Tran, lärare på Vättleskolan