Slopat stöd till elbussar i stadstrafik bromsar utvecklingen

Regeringens hastiga beslut att redan från 1 augusti slopa elbusspremien för stadsbussar och rikta den mot region- och turistbussar saktar ned den gröna omställningen. I dagsläget finns nämligen enbart elbussar från Kina av typen region- och turistbussar, skriver Anna Grönlund, Branschchef Sveriges Bussföretag och Christer Pettersson, Regional representant Sveriges Bussföretag Västra Götaland.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Så sent som den 15 juni beslutade regeringen att undanröja hinder för elektrifieringen av transportsektorn och föreslå åtgärder för att påskynda elektrifieringen. 15 dagar senare aviserade regeringen att stödet för införande av elbussar i stadstrafik ska avvecklas från och med den första augusti. Det rimmar illa från en regering som säger sig värna den gröna omställningen.

Elektrifieringen av stadsbussar har kommit i gång, men än är långt kvar. Förra året fanns 915 eldrivna bussar i landet. Det betyder att omkring 3 200 stadsbussar är kvar att elektrifiera, enligt branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik.

Just Västtrafik har varit föregångare i ett svenskt perspektiv och leder omställningen till elbussar.

Just Västtrafik har varit föregångare i ett svenskt perspektiv och leder omställningen till elbussar. Som exempel kan nämnas att enbart de 160 bussar som satts i drift i Göteborg och Partille beräknas ha minskat busstrafikens energiförbrukning med 67% eller ca 34 GWh per år. Det motsvarar den mängd energi som drygt 1 700 villor förbrukar på ett år.

ANNONS

Vi på Sveriges Bussföretag menar att regeringens beslut om att nu slopa stödet för elektrifierade stadsbussar vilar på en felaktig finansiell analys som gjorts av Energimyndigheten. Enligt beräkningar från våra medlemsföretag är det upp till 20 procent dyrare med elbussar sett över hela bussens livscykel jämfört med en konventionell dieselbuss. Stöd till elektrifierade stadsbussar behövs alltså ännu.

Vi oroas också över att pågående upphandlingar av busstrafik kan påverkas. Över 90% av all busstrafik i Sverige rullar i trafik hos regioner och kommuner. Dessa offentliga upphandlingar regleras i avtal som ofta är upp till 10 år långa. Anbudsarbetet för företagen tar som regel lång tid och i kalkylerna utgår man från den verklighet som är känd. När den här typen av snabba politiska beslut tas ställer den spelregler åt sidan.

Försvårar social hållbarhet

Dessutom finns det idag bara bussar lämpade för regiontrafik att köpa från Kina. I Västra Götalandsregionen pågår ett arbete som innebär att produkter ska vara tillverkade på ett socialt hållbart sätt. Något de kinesiska bussarna inte uppfyller och därmed blir inte en elbusspremie för regionbussar tillämpningsbar.

Regeringen har fortfarande möjlighet att göra om och göra rätt. Här är åtgärder regeringen bör genomföra:

  • Ändra tidpunkten för ikraftträdandet av beslutet om elbusspremien och säkerställ i dialog med branschen att fordon för region- och turistbussar finns på marknaden vid den nya tidpunkten.
  • Beakta de diskussioner som förs kring social hållbarhet hos de största offentliga upphandlarna av kollektivtrafik så att både statliga och regionala myndigheter går i takt
  • Säkerställ att laddinfrastruktur för bussar i regional busstrafik, långväga trafik och turisttrafik finns på plats samtidigt som elbusspremien introduceras.

Det är så vi fortsätter den gröna omställningen inom kollektivtrafiken. Inte genom förhastade beslut som inte kommer någon till nytta.

ANNONS

Anna Grönlund, Branschchef Sveriges Bussföretag

Christer Pettersson, Regional representant Sveriges Bussföretag Västra Götaland

ANNONS