Genom detta system skapar vi faktiskt segregation och tar ett stort kliv bort från idén om en likvärdig skola, skriver debattören.
Genom detta system skapar vi faktiskt segregation och tar ett stort kliv bort från idén om en likvärdig skola, skriver debattören. Bild: Lina Broström, Fredrik Sandberg/TT

Släpp prestigen och stoppa marknadsskolan

Våra skatter går inte längre bara till eleverna och skolans verksamhet. Pengar som försvinner ut från den kommunala verksamheten och in i friskolor kan tas ut som vinst, skriver Lina Hading, Lärarnas riksförbunds studerandeförening.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Rösterna är många och starka när det gäller frågan om marknadsskolans vara eller icke vara. Jag kan uppleva det som att det finns en stolthet i att inte ändra sig i sådant som en gång är beslutat. Ja, politiken bestämde sig för att öppna Pandoras ask och tog in marknadsideologin i den svenska skolan. Varför kan politiken inte inse att det är hög tid att göra någonting åt detta misslyckade beslut?

Svenska folkets besked är tydligt. I flera opinionsundersökningar säger exempelvis en majoritet att man vill begränsa eller stoppa vinster i välfärdsföretagen. Nästan nio av tio väljare anser att de är för ett vinstförbud eller kan tänka sig att tillåta vinst om vissa kvalitetskrav är uppfyllda.

ANNONS

Skillnader mellan skolor

Som det ser ut i dag har vi kommunala skolor som bedriver sin verksamhet så gott det går med de medel som kommunen avsätter för utbildning. Skolornas ekonomi baseras på antal elever, alltså inte på vilka behov skolan har utifrån elevunderlag.

Sen har vi friskolor dit elever aktivt kan söka sig. Detta aktiva val kan ofta kräva många års planering och köande för att över huvud taget ha chans att få en plats. Generellt sett har friskolorna ett annat elevunderlag med elever från familjer som har förutsättningar att aktivt välja skola till sitt barn redan på BB utifrån socioekonomisk bakgrund. Dessa skolor får elevpeng på i princip samma grunder som de kommunala skolorna.

Skapar segregation

Segregationen är ett faktum när vi ger personer med starkare socioekonomisk bakgrund, erfarenhet och kunskaper om det svenska utbildningssystemet möjlighet att samlas på samma skola. Skolan har ett kompensatoriskt uppdrag gentemot elevers olika socioekonomiska förutsättningar men den systematiska sortering som uppstår med dagens system är absurd.

Skolor som söker elever som är ambitiösa och har höga mål i livet, som stolt visar upp stylade elever i kostym på sina hemsidor får mig att skämmas. Vad sänder vi för budskap till de elever som inte kvalar in på dessa skolor? Genom detta system skapar vi faktiskt segregation och tar ett stort kliv bort från idén om en likvärdig skola.

ANNONS

Förutom ökad segregation bidrar marknadsskolan till stora arbetsmiljöproblem för lärare och studie- och yrkesvägledare. Pengar som försvinner ut från den kommunala verksamheten och in i friskolor kan tas ut som vinst. Våra skattepengar går inte längre bara till eleverna och skolans verksamhet.

Lärarnas riksförbunds studerandeförening kräver att:

• Friskolorna ska återinvestera all vinst i verksamheten.

• Friskolor ska följa samma lagar och förordningar som den kommunala skolan.

• Aktie- och riskkapitalbolag ska förbjudas som bolagsform för friskolor.

Det är dags att staten tar sitt ansvar, inser sina misstag, avslutar detta pågående experiment och vidtar de nödvändiga åtgärder som krävs för att rädda skolan. Gör om och gör rätt.

Lina Hading, ordförande Lärarnas riksförbunds studerandeförening

LÄS MER:Åtta av tio vill begränsa eller förbjuda vinstuttag i skolan

LÄS MER:Nästan bara vinstdrivande aktiebolag startar friskolor

LÄS MER:Friskoledebatten missar helheten

ANNONS