Priset för ett Västtrafikkort har rusat med 45 procent bara sedan år 2014. Nu är det dags att sänka priset för att åka kollektivt, skriver debattörerna.
Priset för ett Västtrafikkort har rusat med 45 procent bara sedan år 2014. Nu är det dags att sänka priset för att åka kollektivt, skriver debattörerna. Bild: Robin Aron

Skippa elbilsreservat – sänk priset på kollektivtrafiken

Moderaternas elbilsreservat är ineffektiv symbolpolitik som begränsar människors framkomlighet mer än utsläppen. Socialdemokraterna vill i stället sänka biljettpriset för kollektivtrafiken med 100 kronor i månaden, skriver kommunalråden Jonas Attenius (S) och Blerta Hoti (S).

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS

Den styrande alliansen med Moderaterna i spetsen går nu fram med förslag om att skapa ett elbilsreservat. Det låter som ett skämt, en överdrift från socialdemokrater i opposition, men så är det beklagligt nog inte. Axel Josefson (M) vill att ett helt bostadsområde ska klassas som miljözon 3, vilket är den striktaste regleringen av tillåtna drivmedel i hela EU. I praktiken innebär det att hela områden reserveras för elbilar.

”Svek mot bilägare”

När lagen om att låta kommunerna införa miljözoner togs fram beskrev Moderaternas klimatpolitiska talesperson Jessica Rosencrantz (M) blotta möjligheten till miljözoner som ”ett svek mot 1,3 miljoner bilägare”. Moderaterna argumenterade för att ”det är inte rimligt att politiken säger en sak ena dagen men det motsatta dagen efter” och anklagade den socialdemokratiskt ledda regeringen för att ”sätta ett mycket kraftfullt vapen i händerna på lokala miljöpartister runtom i landet”.

ANNONS

Vad varken vi eller den moderata partiledningen lär ha anat var att Axel Josefson (M) skulle bli den första kommunstyrelseordförande i landet att faktiskt gå vidare med ett förslag om att införa miljözon klass 3, den strängaste formen av miljözoner – med regleringar som anses så stora att hans partikamrater beskriver dem som ”aggressiva”. Detta är inte första gången som Göteborgs moderater sviker sina påstådda löften: under de senaste åren har man blockerat språktester i välfärden, vägrat undanta Göteborg från den segregerande ebo-lagen för asylsökande och skurit ner på det brottsförebyggande arbetet.

Ineffektiv symbolpolitik

Men detta måste ta priset. Efter åratal av anklagelser om att det tidigare rödgröna styret var ”bilfientligt” nöjer sig nämligen inte Moderaterna med att införa miljözon klass 3 på en enskild gata, utan vill reservera en hel nybyggd stadsdel för folk som har råd med en ny elbil. Det är ineffektiv symbolpolitik som bara kommer påverka val av bil för de boende i ett enskilt område, samtidigt som detta område blir otillgängligt för det stora flertalet. Förslaget illustrerar hur lite Moderaterna förstått om klimatpolitiken, hur lite de vet om den genomsnittliga göteborgarens livsvillkor och hur lite de bryr sig om sina egna vallöften till väljarna.

Socialdemokraterna säger blankt nej till Moderaternas elbilsreservat. Det begränsar människors framkomlighet mer än vad det begränsar utsläppen. I stället vill vi ha en rättvis omställning. Vi menar att människor ska uppmuntras, inte bestraffas, till att – när de kan – gå från bil till ett annat färdmedel. På sikt kommer allt fler bilar att gå på el, och därmed priserna sjunka, men det ligger fortfarande långt fram i tiden. Man kan inte bekämpa klimatkrisen, öka jämlikheten och göra Göteborg till en bättre stad genom att ge sig på göteborgarnas plånböcker.

ANNONS

Billigare Västtrafikkort

Socialdemokraterna vill göra precis tvärtom: Det dags att sänka priset för att åka kollektivt. När Moderaterna tog makten i Göteborg inledde man med att höja priserna med 135 kronor i månaden. Under det blågröna styret i Västra Götalandsregionen har månadskostnaden fortsatt öka – priset för ett Västtrafikkort har rusat med 45 procent bara sedan år 2014. Det är långt mer än bränslepriser och löneutveckling. Göteborgarna har helt enkelt drabbats av en kontinuerlig prischock, som inte motsvaras av högre kvalitet eller snabbare resor. Det kostar snart mer att åka spårvagn mellan Järntorget och Olskrokstorget än att åka pendeltåg över hela Stockholms län. Det är dåligt för klimatet, dåligt för jämlikheten och dåligt för plånboken.

Hundratusentals människor är beroende av kollektivtrafiken för att ta sig till jobbet, mataffären, skolan, kultur och barnens fritidsaktiviteter. För den sjättedel av göteborgarna som är arbetande fattiga, de som har tvingats till arbetslöshet eller drabbats av sjukdom, de som är studenter eller unga, alla som sliter för att få räkningen att gå ihop när månaden närmar sig sitt slut, har de moderata prischockerna varit särskilt svåra.

I nästa års kommunval har göteborgarna ett val framför sig: 100 kronor billigare spårvagns- och busskort med Socialdemokraterna eller elbilsreservat med Moderaterna.

I Socialdemokraternas budgetförslag för 2022 föreslår vi att kostnaden för ett månadskort sänks med 100 kronor i månaden, 1200 kronor om året, för alla folkbokförda göteborgare. Samtidigt satsar vi på att bygga ut spårvagnstrafiken. De som tvekar inför att börja åka kollektivt får ytterligare ett skäl att välja kollektivtrafiken. Alla som åker kollektivt får lite mer kvar i plånboken när nästa kort ska köpas.

ANNONS

I nästa års kommunval har göteborgarna ett val framför sig: 100 kronor billigare spårvagns- och busskort med Socialdemokraterna eller elbilsreservat med Moderaterna.

Jonas Attenius (S), gruppledare och kommunalråd

Blerta Hoti (S), kommunalråd

LÄS MER:Alliansen vill ha pilotprojekt med strängaste miljözonen

LÄS MER:Socialdemokraterna lovar billigare månadskort

Bild: Robin Aron
Blerta Hoti (S) nytt kommunalråd I Göteborg
Blerta Hoti (S) nytt kommunalråd I Göteborg Bild: Anders Ylander
Gruppledaren Jonas Attenius (S)
Gruppledaren Jonas Attenius (S) Bild: Meli Petersson Ellafi
Västtrafiks nya spårvagn, modell M33 kör mot drottningtorget. Göteborg.
Västtrafiks nya spårvagn, modell M33 kör mot drottningtorget. Göteborg. Bild: Robin Aron
ANNONS