Man kan ifrågasätta om det är förenligt med Göteborgs miljö- och klimatprogram att uppföra besöksparkeringar i ett område som har så hög tillgänglighet till kollektivtrafik och bra gång- och cykelavstånd till centrala Göteborg, skriver debattörerna.
Man kan ifrågasätta om det är förenligt med Göteborgs miljö- och klimatprogram att uppföra besöksparkeringar i ett område som har så hög tillgänglighet till kollektivtrafik och bra gång- och cykelavstånd till centrala Göteborg, skriver debattörerna. Bild: Janerik Henriksson/TT

Risk för nytt fiasko med underjordiskt garage

Att bygga bostäder centralt är inte fel. Att parkera under jord är i sig inte fel. Men kostnaderna för garaget blir skyhöga, det är en riskfylld plats att bygga på och går emot intentionerna i Göteborgs klimatprogram om att minska biltrafiken i centrum, skriver Ole Hultmann och Lars Barregård.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS

Skeppsbrogaraget som planerades under älven fick ges upp, huvudsakligen på grund av skenande kostnader. Nu seglar ett nytt underjordiskt parkeringsprojekt upp, som kommer att bli dyrt för skattebetalarna i Göteborg om det genomförs – under den planerade fastigheten med namnet Masthugget Öst nära Järntorget.

Detaljplanen innebär att Riksbyggen och Stena Fastigheter ska bygga fastigheten, men de vill inte bygga något p-garage eftersom det är dyrt och riskfyllt. Man vill därför att kommunala bolaget Älvstranden eller p-bolaget gör det i stället. Planen gäller ett garage i två plan med 260 platser. Klart är att det går att stoppa projektet innan de första spadtagen i marken tas. Men hur kunde det bli så här?

ANNONS

År 2021 uppskattade p-bolaget kostnaden till 331 miljoner kronor, vilket motsvarar 1,3 miljoner kronor per p-plats, men erfarenheten visar att det lätt kan bli det dubbla

I en handling från p-bolaget (maj 2023) står: "Att bygga ett underjordiskt garage i två våningar under mark är generellt ett byggprojekt med en högre risk. Garagekonstruktionen ligger i det här fallet dessutom i princip i direkt anslutning till Götatunneln. Bolagets bedömning är att projektet är komplext och att byggnationen är förknippad med stora risker". År 2021 uppskattade p-bolaget kostnaden till 331 miljoner kronor, vilket motsvarar 1,3 miljoner kronor per p-plats, men erfarenheten visar att det lätt kan bli det dubbla.

Man kan ifrågasätta om det är förenligt med Göteborgs miljö- och klimatprogram att uppföra besöksparkeringar i ett område som har så hög tillgänglighet till kollektivtrafik och bra gång- och cykelavstånd till centrala Göteborg. Kommunens miljö- och klimatprogram och trafikstrategi är att trafiken skall minska i stan, antalet bilresor med 25 procent. Man skriver uttryckligen att ”Masthuggskajen ska bli en stadsdel där gående och cyklande prioriteras och det ska vara lätt att välja att leva utan bil i vardagen.” Vi skall fortsätta att resa, men med kollektiv-, cykel- och gångtrafik. Dessutom finns redan två stora p-hus i närheten.

Vad är då den rimliga lösningen? Det bästa vore att skrota planen på detta riskfyllda underjordiska projekt. Även om det skulle kosta att omförhandla avtalet med företagen som skall bygga fastighetens bostäder, blir det i längden billigare att avstå från p-garaget. Eventuellt kan detaljplanen ändras med hänvisning till nya omständigheter för att Stena Lines färjeverksamhet flyttar så att hela området behöver ny detaljplan. Kommunala skattepengar behövs i stället för investeringar i skola och annan välfärd.

ANNONS

Ole Hultmann, boende i Göteborgs centrum

Lars Barregård, boende i Göteborg centrum

ANNONS