För oss Sverigedemokrater är det viktigt att inte bara prata om åtgärder, utan också sätta dessa i verket, skriver debattörerna.
För oss Sverigedemokrater är det viktigt att inte bara prata om åtgärder, utan också sätta dessa i verket, skriver debattörerna. Bild: Lise Åserud / TT

Regeringen har misslyckats med att hjälpa svenska yrkesförare

Många från åkerinäringen har larmat om den eskalerande situationen på landets vägar. Trots detta har regeringens åtgärder varit otillräckliga eller helt lyst med sin frånvaro, skriver Thomas Morell (SD) och Peter Lundgren (SD).

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Replik

17/10 Jimmie Åkesson bryr sig inte om svenska yrkesförare

I sin debattartikel staplar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) felaktiga påståenden på hög och tar därmed direkta falsarier till en ny nivå. Alla med minsta insyn i utvecklingen inom transportnäringen de senaste åren vet att regeringen varit mer än lovligt passiv i frågan, och att Sverigedemokraterna under många år varit drivande i att lyfta problematiken som åkeribranschen brottas med dagligen. Låt oss därför ta det hela från början.

Sverigedemokraterna var de som först som initierade arbetet med mobilitetspaketet, och senare kom även framlidne Jens Nilsson (S) in i arbetet. Efter många turer landade det så småningom i paketets nuvarande utformning.

ANNONS

Eskalerande situation

Det är många från åkerinäringen som larmat om den eskalerande situationen på landets vägar, men trots detta har regeringens åtgärder antingen varit otillräckliga eller helt lyst med sin frånvaro.

Faktum är att brottsligheten på våra vägar ökat dramatiskt under regeringens tid vid makten. Olaga yrkesmässig trafik, manipulerade färdskrivare, falska handlingar, urusla fordon med allvarliga tekniska brister och ett ökat drogmissbruk är bara ett axplock av de problem som branschen numera präglas av. Just det senare har tullen larmat om vid flera tillfällen, vilket primärt härleds till utländska förare vid gränsen.

Knappt gjort någon nytta

Eneroth (S) talar högtravande om de fåtal åtgärder regeringen vidtagit de senaste åren, men verkligheten talar sitt tydliga språk. De 100 miljoner kronor för ökade cabotagekontroller som infrastrukturministern nämner har knappt gjort någon nytta, då polisen kan redovisa att enbart 2,6 miljoner av dessa pengar använts för cabotageåtgärder. Regeringens införande av beställaransvaret är ytterligare en plakatåtgärd som visat sig vara otillräcklig för att klara en juridisk prövning.

Ministern talar även tyst om att Socialdemokraterna i S&D-gruppen – där Eneroths eget parti ingår – försöker riva upp mobilitetspaketet. Att först städa framför sin egen dörr vore således på sin plats.

För oss Sverigedemokrater är det viktigt att inte bara prata om åtgärder, utan också sätta dessa i verket. Betydligt fler trafikpoliser skulle leda till ökade kontroller på vägarna, men detta måste också till vid Sveriges gränser. Vi måste skärpa lagstiftningen där det är nödvändigt, höja sanktionsavgifter, och införa så kallad klampning utan begränsningar. Detta innebär möjligheten att låsa fast fordon till dess att böter/sanktionsavgifter är betalda, och att vi slopar dagens gräns på 36 timmar.

ANNONS

Det är något som dagens regering med all önskvärd tydlighet har misslyckat med och nu försöker man skylla på andra.

För att lyckas med det arbetet krävs en regering som ser problemen och som fyller verktygslådan med effektiva verktyg. Det är något som dagens regering med all önskvärd tydlighet har misslyckat med och nu försöker man skylla på andra. En signatur som är genomgående för deras tid vid makten.

Thomas Morell (SD), trafikpolitisk talesperson och före detta bilinspektör vid trafikpolisen

Peter Lundgren (SD), Europaparlamentariker och mångårig lastbilschaufför

ANNONS