Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Hej

Vi behöver affärskvinnor som inte tjänar pengar på kvinnors utseende genom att bara driva företag i kategorin mode och kosmetika och vi behöver högt uppsatta kvinnor i yrken där fördelaktigt utseende inte är en förutsättning. Det är alltså inte i dagens influenceryrke jag vill ha framgångsrika kvinnor, skriver debattören. Bild: Naina Helén Jåma/TT
Vi behöver affärskvinnor som inte tjänar pengar på kvinnors utseende genom att bara driva företag i kategorin mode och kosmetika och vi behöver högt uppsatta kvinnor i yrken där fördelaktigt utseende inte är en förutsättning. Det är alltså inte i dagens influenceryrke jag vill ha framgångsrika kvinnor, skriver debattören. Bild: Naina Helén Jåma/TT

Peppa tjejer att lyckas med något annat än att bli influencers

Det kryllar av framgångsrika coola unga kvinnor som gör karriär som influencers. Kan det förklaras med att kvinnor blivit överlägsna i affärsbranschen och nu släpps fram bland kostymnissarna grund av deras kompetens inom företagande? Visst önskar man att det var så. Men den tråkiga sanningen är att dessa kvinnor tjänar sina pengar på att vara snygga enligt normen och på följarnas osäkerhet och och vilja att bli som de, skriver Caroline Bark, ingenjörsstudent Uppsala universitet.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Precis som man kan tro är en influencer någon som jobbar med att influera folk, vilket de gör på flera sätt med olika kanaler. I youtube-vloggar delar de med sig av sin vardag, känslor och tankar så pass att följarna upplever en personlig relation till dem. På instagram, där de syns mest är det en ytligare version. Flödet består av snygga bilder så att andra tänker ”åh sådär vill ju jag också se ut” för att kunna göra reklam för produkter som får dem att se ut sådär, vilket är vad de främst tjänar pengar på.

När det gäller ytliga produkter är det ju kvinnor som säljer bäst. Hade män marknadsfört skönhetsprodukter hade pengarna inte rullat in, two in one dushgel säljer inte lika bra som balsam, hårinpackning, bodygel, intimtvålar, hårolja och silverschampoo. Vår eviga roll är att vara vackra och det förväntas vi lägga både pengar och tid på. Det är inget nytt och något många är medvetna om och ifrågasätter men när influencerna varvar samarbeten med personliga inblickar är det inte genomskinligt att det är reklam och bakomliggande, skeva normer. Bara en cool kvinna som känns som ens kompis som tipsar om hur du kan bli lika snygg som henne.

Produkter som redskap

Inom tabuämnena sex, mens och intimt pratar de frispråkigt och tipsar för fullt. De får mycket beröm för att det leder till att unga kvinnor lättare pratar om dessa ämnen, vilket verkligen är fantastiskt. Men när de tipsar om vad tjejer kan göra för att känna sig sexiga och självsäkra i de sammanhangen är det inte bara (eller inte ens främst) fokus på självkänsla och normbrytning, vilket den feministiska debatten brukar handla om. Återigen är temat ytlighet med produkter som redskap.

Visst säger de gång på gång att alla ska göra precis som en själv vill men deras personliga tycke är att följa normen till punkt och pricka. Och skulle du också känna för det finns rabattkoder på snygga underkläder, parfymerade intimtvålar, rakhyvlar, våtservetter och intimdeos (så att man luktar jasmin och päron, inte kön!).

Visst finns det någon manlig före detta Paradise Hotel-deltagare som tar sig runt på tandblekningssamarbeten men de är knappast drivande i yrket

Således är det inte så konstigt, eller särskilt häftigt att nästan alla influencers är kvinnor. Därtill är det bara en viss typ av kvinnor. Kollar du på alla stora influencers blir det tydligt att stereotyp snygghet är en förutsättning, vilket rimmar bra med att vara ett framgångsrikt ansikte för stereotypa produkter. Bruna (fast vita), smala (fast lite kurviga) med perfekt hy och hår.

Allt för ofta spelar de girl power-kortet och vänder jakten på skönhet till en feministisk gärning. Äg din kropp kvinna! Gör precis vad du vill! För din egen skull alltså, inte för att det ingår i ditt jobb att vara snygg framför tusentals följare. Beslut som tas till följd av normer och utseendehets vrids till ett coolt, självständigt och beundransvärt val.

Matchar idealet

Men hallå det finns ju några i branschen som inte är stereotypiskt skitsnygga och även några killar. Någon som är tjock. Finns det ändå normbrytare bland influencerna? Jag kan tyvärr inte komma på någon kille, tjock eller på annat sätt ”icke perfekt” som är en riktigt framgångsrik influencer. Alla är ju aktiva på sociala medier nuförtiden men alla stora, typiska influencers är kvinnor som matchar idealet.

Visst finns det någon manlig före detta Paradise Hotel-deltagare som tar sig runt på tandblekningssamarbeten men de är knappast drivande i yrket. De få killar som har många följare som Jon Olsson har istället en konkret talang eller inriktning och det är inte utseende. I Jons fall är det extremsport, resor och dyra båtar. Detsamma gäller de tjocka eller andra som inte matchar idealet men som rör sig influencerkretsarna. De har nästan alltid en inriktning såsom aktivism eller annan talang som grund, inte ytlighet som den typiska influencern.

Duktiga på det de gör

Den tråkiga slutsatsen är att kvinnor i influenceryrket befinner sig där för att normerna passar dem, så att de kan sprida dem vidare. Verkligen inte bara tack vare det, de är verkligen duktiga på det de gör, jag äger själv en intimdeo till exempel. De också är viktiga förebilder i vissa frågor och delar med sig av sina liv på ett fint sätt.

Men det leder till att normerna och utseendehetsen tillsammans med dem upphöjs. Reklam blir kompistips, plastikoperationer blir beundransvärt och idealet blir en självklarhet.

Kritik av detta slag bemöts ofta med åsikten att man bara borde lyfta unga framgångsrika kvinnor, absolut inte kritisera. Låt en kvinna leva, tjäna pengar, ta plats, utnyttja systemet girl power och så vidare.

Kritik kan förändra

Självklart vill jag att hon ska tjäna pengar, vara smart och leva uti hundrade år. Men med kritik får hon kanske utvecklas och förändras. Vi behöver affärskvinnor som inte tjänar pengar på kvinnors utseende genom att bara driva företag i kategorin mode och kosmetika och vi behöver högt uppsatta kvinnor i yrken där fördelaktigt utseende inte är en förutsättning. Det är alltså inte i dagens influenceryrke jag vill ha framgångsrika kvinnor.

Caroline Bark, ingenjörsstudent Uppsala universitet