Det finns fler perspektiv att ta i beaktning än de pedagogiska, vilket debattörer i skoldebatten allt för ofta missar, skriver debattörerna.
Det finns fler perspektiv att ta i beaktning än de pedagogiska, vilket debattörer i skoldebatten allt för ofta missar, skriver debattörerna. Bild: Jessica Gow/TT

På betygsfronten intet nytt

Med facit i hand vet vi att införandet av tidigare betyg på flera sätt redan varit en framgång. Nu är försöksverksamhet för betyg i fjärde klass ett viktigt nästa steg, skriver Erik Berg och Liv Näslund, Liberala ungdomsförbundet.

ANNONS
|

Replik

14/5 Skona eleverna från betyg så tidigt som årskurs fyra

I fredags skrev representanter från Centerpartiets ungdomsförbund att det inte finns stöd i den pedagogiska forskningen för att tidigare betyg gör någon nytta. CUF:s selektiva val av forskning och utvärdering vad gäller betygssättning visar på en ohälsosam syn på den skolpolitiska reformagendan. Det finns fler perspektiv att ta i beaktning än de pedagogiska, vilket debattörer i skoldebatten allt för ofta missar.

Omöjlig dröm

Skolan behöver vara strukturerad på sätt som gör att den fungerar praktiskt. Alla kan drömma om att lärartätheten skjuter i höjden och alla elever kan få felfria formativa bedömningar. Men det är inte möjligt. I stället kan vi förhålla oss till andra principer och annan forskning som stöd för de nya betyg som ska testas i årskurs 4.

ANNONS

Utvärderingen av införandet av betyg i årskurs 6 talar sitt tydliga språk. Elevkåren blev bättre på att förstå betygssystemet och elevers svagheter kunde bättre kartläggas. Nästan halva lärarkåren, 46%, menade enligt Skolverkets utvärdering att det efter införandet av betyg i 6:an var lättare att upptäcka elever med behov av särskilt stöd. Betygen är även en tydlig markör för föräldrar som snabbt kan skaffa sig en överblick över barnets kunskapsnivå.

Nedvärderar erfarenhet

CUF väljer att strunta i dessa resultat och att i stället argumentera för att betyg inte ska sättas förrän i 8:an. Och här hittar vi grundproblemet i CUF:s skolpolitiska analys. Den pedagogiska forskningen som pekar på att betyg inte är viktigt för elevers utveckling värderas för högt, samtidigt som den mer praktiskt lagda utvärderingen av enskilda reformer nedvärderas. Politiken behöver dock förhålla sig till denna. När vi nu har facit i hand, när vi vet att införandet av tidigare betyg på flera sätt var en framgång - då är försöksverksamhet för betyg i fjärde klass ett viktigt nästa steg.

Om nu CUF tänker tänker förespråka just forskningsunderstödd skolpolitik borde de i stället prioritera ett återförstatligande av svensk skola. Kommunaliseringen av skolan underkänns nämligen i utredning efter utredning. Men i den frågan är tydligen kommuners rätt att ha makten över verksamheten viktigare än såväl kvalité som jämlikhet.

ANNONS

I stället för att kräva att den av lärare uppskattade betygsreformen tas bort borde CUF se till sig själva, och den undermåliga skolpolitik de företräder. Deras politik får i dagsläget helt enkelt underkänt.

Erik Berg, utbildningspolitisk talesperson, Liberala ungdomsförbundet

Liv Näslund, distriktsstyrelseledamot, LUF Väst

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS