Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Trängsel på spårvagnar och bussar förekommer, trots att faran med smittspridning är långt ifrån över. Speciellt märks detta på vissa buss- och spårvagnssträckor i centrala Göteborg och till badplatser både på fastlandet och i skärgården. Det är ett oroväckande tecken på att vi får allt svårare att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer om fysisk distansering, skriver debattören. Bild: Eddie Löthman, Robin Aron /GP
Trängsel på spårvagnar och bussar förekommer, trots att faran med smittspridning är långt ifrån över. Speciellt märks detta på vissa buss- och spårvagnssträckor i centrala Göteborg och till badplatser både på fastlandet och i skärgården. Det är ett oroväckande tecken på att vi får allt svårare att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer om fysisk distansering, skriver debattören. Bild: Eddie Löthman, Robin Aron /GP

Om fler går minskar vi smittrisken i kollektivtrafiken

Trots att coronapandemin inte är över tilltar trängseln i kollektivtrafiken. Om fler väljer att gå blir det tryggare för dem som verkligen behöver resa med oss. Det är dessutom förenat med stora samhällsvinster. Det är dags att fler börjar gå, skriver Lars Backström, vd för Västtrafik.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

När coronapandemin slog till på allvar i Sverige i mitten av mars såg vi snabbt en dramatisk minskning av resenärer i kollektivtrafiken. Nära hälften så många resor genomfördes jämfört med samma period förra året. Men de senaste veckorna har vi sett att allt fler väljer att resa kollektivt igen.

Trängsel på spårvagnar och bussar förekommer, trots att faran med smittspridning är långt ifrån över. Speciellt märks detta på vissa buss- och spårvagnssträckor i centrala Göteborg och till badplatser både på fastlandet och i skärgården. Det är ett oroväckande tecken på att vi får allt svårare att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer om fysisk distansering. Vilket också gör det svårare för oss i kollektivtrafiken att skapa förutsättningar för resenärerna att hålla avstånd.

Förödande för miljön

Vi på Västtrafik vill att alla som verkligen behöver resa kollektivt ska kunna resa säkert och tryggt med oss. Därför har vi under hela pandemin kört så mycket trafik vi kan, för att så långt det är möjligt undvika att trängsel uppstår. På linjer där många reser har vi satt in extra fordon. Samtidigt som vi försöker göra vad vi kan ser vi också att många av våra resenärer tar ett stort eget ansvar. Det är fler som jobbar hemifrån, man gör färre resor och håller avstånd.

I en webbenkät från dataanalysföretaget Norstat har vi kunnat följa förändringar i människors resvanor. Vi ser att en del väljer att köra bil istället för att åka kollektivt. Dessa siffror understöds av en ny rapport från konsultföretaget WSP, som tyder på att vi kommer se en ökning av biltrafiken i kölvattnet av coronapandemin. Det skulle förstås vara förödande både för miljön och framkomligheten.

Fler går

I Norstats webbenkät är det också tydligt att de som redan cyklar väljer att cykla mer, drygt 10 procent. Men den största förändringen ser vi hos dem som väljer att gå. Över 30 procent av fotgängarna svarar att de går mer nu jämfört med innan coronaviruset började spridas i Sverige.

Det är inte alla som har möjlighet att gå, det kan finnas både fysiska och geografiska hinder. För somliga kanske promenaden är en del av resan. Som det är för mig då jag går mellan Västtrafiks båda kontor i Göteborg. För andra kanske gång blir det enda transportsättet om man exempelvis arbetar i centrala Göteborg och promenerar istället för att ta spårvagnen eller bussen några få hållplatser.

De som har möjlighet att gå eller cykla bereder viktig plats för dem som verkligen behöver åka med oss.

Oavsett, så är ökningen av individer som väljer att gå istället för att åka kollektivt något vi ser positivt på. Det ligger helt i linje med vår vision om att göra hållbart resande till norm.

I dessa tider ser vi dessutom en stor vinst i att frigöra yta ombord på våra fordon. De som har möjlighet att gå eller cykla bereder viktig plats för dem som verkligen behöver åka med oss.

Stora samhällsvinster

Det finns även andra stora samhällsvinster med att promenera. Forskning har sedan länge slagit fast att man blir lyckligare och mindre stressad när man rör på sig. När fler går blir staden en trevligare plats att vara på, det skapar liv och rörelse och bidrar till stadens attraktivitet, handel och konkurrenskraft. Dessutom har gång det i särklass lägsta ekologiska fotavtrycket.

Gång är också ett effektivt färdsätt som tar lite av stadens yta i anspråk. När fler går kan vi frigöra yta för stadsliv, lek, rekreation och nöjen, sådant som skapar livskvalitet och ökat välmående.

Vi har ett stort och akut behov av att gemensamt hitta lösningar som hjälper människor att resa hållbart och tryggt. Vi behöver alla vara beredda att testa nya saker och känna tillit och ödmjukhet inför varandras situation.

Inte mer än en kvart att gå

En sak som är enkel för många att göra lite mer av är att gå. Många av de vanligaste resorna i innerstaden tar inte mer än en kvart, tjugo minuter att gå. Mellan Brunnsparken och Götaplatsen är det 2000 steg, mellan Järntorget och Linnéplatsen 1800 steg och mellan Kungsportsplatsen och Vasaplatsen 1000 steg. Om du har möjlighet att gå istället för att ta spårvagn eller buss i centrala Göteborg så gör det. På så sätt kan vi på ett solidariskt sätt göra det tryggt och säkert för dem som verkligen behöver åka kollektivt och samtidigt bidra till en mer hållbar stad

Ju fler vi är som går, desto bättre blir det för alla.

Lars Backström, VD, Västtrafik.