Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Jonas Lindstedt
Bild: Jonas Lindstedt

Nya elnätsavgifterna är bra för kunderna

Göteborg energi behövde ändra sin elnätstaxa för att begränsa behovet av att bygga ut elnätet när elförbrukningen ökar. Den nya avgiften kommer leda till lägre elnätskostnader och underlätta introduktionen av elbilar, skriver Anders Grauers, docent på elfordonssystem på Chalmers.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Många har varit kritiska till Göteborg energis nya elnätsavgift, och det har sagts att den bromsar elbilsutvecklingen. Som forskare på fordonselektrifiering vill jag visa varför det tvärt om var nödvändigt att ändra avgiften för att elnätet skall utnyttjas effektivt. Annars skulle elfordon, i onödan, kräva mycket utbyggnad av elnätet.

Den gamla avgiften har inget incitament att undvika att ladda elbil med hög effekt eller att undvika höglasttid. Därmed skulle många ladda med hög effekt just då man parkerat bilen för dagen, runt 17-18 tiden. Det ger en kraftigt ökad elförbrukning just då elnätet har som högst last. Detta skulle kräva kraftigt utbyggt elnät, till hög kostnad.

Ladda på natten

Den nya avgiften gör att det kommer löna sig att ladda på natten, och gärna med så låg effekt att den inte är högre än vad man redan använder på dagen. Elbilar som laddas så kommer inte kräva utbyggt elnät, eftersom de inte kräver högre nätkapacitet än vad som redan används dagtid. Om många laddar nattetid kommer det befintliga elnätet leverera mer energi än idag, vilket faktiskt kan sänka elnätets överföringsavgift! Den som trots allt måste använda hög effekt kommer få betala högre effektavgift, men drar ändå nytta av att många andra flyttar sin elanvändning så att elnätet kan ha en låg överföringsavgift.

Som elbilsägare vet jag att hög effekt på laddningen kan vara bra, men i stort sett bara på långa resor. Hemma har jag hittills aldrig laddat mer än 3,6 kilowatt trots att bilen klarar 11, och då hinner jag ladda 15 mils körning på 8 timmar. Batteriet räcker i praktiken för cirka 35 mil och det är bara om jag kör tomt batteriet en dag och nästa dag skall köra mer än 15 mil som det kan vara ett problem att ladda med låg effekt. Behöver jag någon gång ladda från tomt till fullt batteri hemma, på bara en natt, så kan jag betala högre effektavgift just den månaden, eller snabbladda bilen under resan.

Det kommer behövas en större översyn av hur såväl elnätet som elproduktionen skall styras.

Ett annat argument är att den nya avgiften begränsar kundens flexibilitet mer än nödvändigt, och det stämmer, men det är mycket svårt att hitta en rimligt enkel taxa som inte gör det och ändå sänker behovet av elnätsutbyggnad. Effektavgift som bara gäller dagtid skulle till exempel leda till att många elbilar laddas med hög effekt samma tid på kvällen.

Det kommer behövas en större översyn av hur såväl elnätet som elproduktionen skall styras, och när den är på plats kommer faktiskt elbilsladdning vara en viktig faktor som gör det lättare att få låga elnätspriser och elenergipriser. I väntan på detta är den nya avgiftsmodellen en enkel och bra lösning.

Anders Grauers, docent på elfordonssystem på Chalmers och Swedish Electromobility Centre