Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

150 grundskolor eller förskoleklasser får dela på 1,2 miljarder för att stärka lärarnas arbetsmiljö, skriver debattören. Bild: Mia Höglund
150 grundskolor eller förskoleklasser får dela på 1,2 miljarder för att stärka lärarnas arbetsmiljö, skriver debattören. Bild: Mia Höglund

Ny miljardsatsning för att lyfta lärarnas miljö i utsatta skolor

För att få en likvärdig skola över hela landet oavsett stad eller stadsdel måste vi stärka där förutsättningarna är som svårast. Därför vill vi anställa socialpedagoger som kommer att fungera som ”heltidsmentorer” för elever i särskilt utsatta skolor. Nu får lärare vara lärare, skriver Axel Darvik (L), skolkommunalråd och partistyrelseledamot.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Liberalerna ihop med Centerpartiet och regeringen har beslutat om över 1,2 miljarder kronor i statsbidrag till att skapa en bättre arbetsmiljö för lärare på skolor i utsatta områden, och på så sätt motarbeta trenden med att allt färre utbildade lärare möter elever med stora behov. Det är en stor framgång för Liberalerna och vår ambition att eliminera alla utsatta områden till 2030 i det vi kallar Förortslyftet.

385 miljoner i år

Syftet med statsbidraget är att rikta insatser dit behovet är som störst. Redan från 1 juni träder förordningen i kraft med 385 miljoner kronor för år 2021. Därefter 420 miljoner för 2022 och 405 miljoner för 2023.

Det är 150 grundskolor eller förskoleklasser i och nära landets större städer som får dela på pengarna. Styrande kriterier är socialt och ekonomiskt utsatta skolor med en elevsammansättning där det finns en svagare socioekonomisk bakgrund.

LÄS MER: Läget på Nytorpsskolan värre – lärarflykt hotar

Riktat till lärarbehov

Den avgjort största fördelen med det här statsbidraget är att det är riktat direkt till lärarnas behov och förutsättningar att bedriva undervisning. Nu skapar vi möjlighet för lärarna att fokusera på det viktigaste av allt, att möta eleven i en undervisningssituation. I Göteborg ser vi från Liberalernas sida att dessa extra resurser gör störst nytta för våra hårt arbetande lärare om vi avlastar dem mentorsuppgifter som inte är kopplade till undervisningen och det enskilda barnets kunskapsutveckling. Och förutsättningarna skiljer sig kraftigt åt beroende på vilken skola du undervisar i.

LÄS MER: Göteborg har råd att hylla 300 elever i Börshuset

Socialpedagoger som ”heltidsmentorer”

Allt för många lärare får, med andan i halsen, ta hand om sociala frågor långt utanför lärarens kärnområde. Om vi ska kunna lyfta våra skolresultat är den första och viktigaste åtgärden att låta lärare vara just lärare. Vi vill därför anställa heltidsmentorer som kan avlasta lärarna genom att överta ansvaret för det sociala kring eleverna, som exempelvis föräldrakontakt. Barn med sociala utmaningar ska i stället mötas av mentorer som har relevant erfarenhet och utbildning, exempelvis socialpedagoger. En sådan konstruktion blir nu möjlig och vår ambition är att den i framtiden införs på alla skolor.

LÄS MER: Inkluderingen i skolan har gått för långt

För att få en likvärdig skola över hela landet oavsett stad eller stadsdel måste vi stärka där förutsättningarna är som svårast. Liberalerna är särskilt glada över att den här insatsen kommer att bidra till vårt långsiktiga mål, inga utsatta områden till 2030. Våra utanförskapsområden präglas i dag av låga skolresultat – men även av trångboddhet, gängkriminalitet, arbetslöshet, en växande hederskultur och social utsatthet. Barn och unga i skolåldern drabbas dessvärre hårt.

Om polariseringen i samhället får skena kommer utmaningarna att bli oöverstigliga för oss alla. För att kunna ta oss an dessa krävs en rad åtgärder, både akuta och mer långsiktiga.

Om polariseringen i samhället får skena kommer utmaningarna att bli oöverstigliga för oss alla. För att kunna ta oss an dessa krävs en rad åtgärder, både akuta och mer långsiktiga. Skolan är här en avgörande pusselbit och vi sätter igång redan nu!

Axel Darvik, skolkommunalråd (L) Göteborgs stad och partistyrelseledamot