Ny lagstiftning ett hårt slag mot husbilen

Den nya beskattningsmodellen från 1 september innebär 10 000-tals kronor mer per år för husbilsägarna. Lagstiftningen blir något av en semestersabotör som kommer att påverka ett bra och förhållandevis hållbart resealternativ negativt, skriver bland andra Tomas Haglund.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS

I september införs den nya nationella beskattningsmodellen WLTP för husbilar som tillförs ovanpå Bonus-Malus. Höjningen innebär 10 000-tals kronor mer per år för husbilsägarna och konsekvensen blir att många som hade planerat att köpa en husbil istället kommer att lägga sina pengar på andra saker alternativt att importera en begagnad husbil med sämre trafiksäkerhets- och miljöprestanda. Samtidigt går staten miste om uppemot en miljard i moms.

Geografiskt sett är husbilen viktigare för glesbygden än för storstaden. Flest finns på Gotland, 248 per 10 000 invånare, medan i Stockholm är siffran endast 42.

Ett annat glesbygdsperspektiv på husbilen är de svenska campingarna och deras betydelse för besöksnäring och tillväxt samt sysselsättning. De campinggäster som reser i Sverige spenderar sju miljarder kronor per år enligt en rapport från oberoende konsultföretaget Resurs. Av övernattningarna står husbilsägarna för cirka 25 procent.

ANNONS

Det finns även en hållbarhetsaspekt på husbilen. Enligt en undersökning från norska Östfoldforskning är semestrande i husbil ett klimatsmart sätt att resa, med koldioxidutsläpp långt under alternativ som båtturer längs kusten och charterturer till andra sidan jordklotet.

Enligt en undersökning från norska Östfoldforskning är semestrande i husbil ett klimatsmart sätt att resa, med koldioxidutsläpp långt under alternativ som båtturer längs kusten och charterturer till andra sidan jordklotet

När den nya lagstiftningen träder i kraft den 1 september förändras uttaget av skatter på husbils- ägare i ett slag och höjs ordentligt, vilket går på tvärs emot EU:s deklaration om att skatteuttag inte ska påverkas av byte av beräkningsmodell. Lagstiftningen blir något av en semestersabotör som kommer att påverka ett bra och förhållandevis hållbart resealternativ negativt – perspektivet är för snävt och storstadsorienterat. De tror att den lilla husbilen, personbil klass II, är en 16-tons tung lastbil som rullar 10 000-tals mil 24–7.

Det gör att vanliga konsumenter får betala skatter på samma nivå som dessa yrkesfordon, trots att husbilarna bara körs i snitt 688 mil per år.

Sammantaget är vi djupt oroade för konsekvenserna för semesterfirande husbilsägare samt arbetstillfällen inom svensk campingnäring, svensk husbilsindustri och -handel när husbilar, personbil klass II, drabbas av en icke proportionerlig och oskälig beskattningsmodell som inte tar hänsyn till husbilens särart. Vi motsätter oss denna ogenomtänkta skrivbordsprodukt från Finansdepartementet som dessutom rimmar illa med andra myndigheters arbete med att utveckla Sverige som husbilsdestination och den svenska besöksnäringen.

ANNONS

Tomas Haglund

Husvagnsbranschens Riksförbund

Börje Svärdström

Caravan Club

Peter Jansson

SCR Svensk Camping

ANNONS