Det parti som mest konsekvent kritiserat marknadsskolan, Vänsterpartiet, valde efter förra valet att passivt släppa fram den regering som bildades på januariavtalets grund. De förklarade samtidigt att två av punkterna i detta avtal var oacceptabla och om dessa drevs igenom - frågan om LAS och frågan om marknadshyror - skulle de samla stöd i riksdagen för en förtroendeomröstning om regeringen, skriver debattörerna.
Det parti som mest konsekvent kritiserat marknadsskolan, Vänsterpartiet, valde efter förra valet att passivt släppa fram den regering som bildades på januariavtalets grund. De förklarade samtidigt att två av punkterna i detta avtal var oacceptabla och om dessa drevs igenom - frågan om LAS och frågan om marknadshyror - skulle de samla stöd i riksdagen för en förtroendeomröstning om regeringen, skriver debattörerna. Bild: Lars Pehrson/SvD/TT

Nu har V chansen att rädda skolan genom att fälla regeringen

Nu har ni i Vänsterpartiet chansen att rädda skolan genom att göra frågan om marknadsskolan till en förtroendefråga och väcka misstroende i riksdagen. Vågar ni ta den?, skriver Magnus Ekblom och Göran Drougge, gymnasielärare.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS

Gymnasieläraren Filippa Mannerheims skrev en artikel i Expressen. Hon riktade ett krav till samtliga riksdagspartier. Kravet gällde att svenska skolan inte ska vara en plats där aktiebolag och riskkapitalbolag gör vinster genom att äga och driva skattefinansierade skolor. Sverige är det enda landet med ett så extremt marknadsliberalt skolsystem. Att inga länder tar efter Sveriges skolsystem är inte konstigt. Det konstiga är att vi har gått på detta i Sverige.

Varje dag ser vi effekterna av detta system: segregering av elever, där elever från akademikerhem går i en skola och elever med jobbig social bakgrund går i en annan. Lärandet i skolan har försämrats över hela linjen, lärare på universitet klagar på elever som har svårt att skriva enkla meningar på svenska. Lärare pressas av skolledningar att dela ut glädjebetyg. Den ökande kriminaliteten bland unga är delvis en effekt av den segregerande skolan.

ANNONS

Försvara demokratin

Även kommunala skolor lider av samma problem då konkurrensen antingen gör dem till vinnar- eller förlorarskolor i kampen om ”kunderna”, det vill säga elever och föräldrar. Även högpresterande elever tappar i förhållande till andra länder.

Förutom kunskapsförmedling och lärande är en av skolans viktigaste uppgifter att försvara demokratin och fostra eleverna i demokratiska värderingar men idag fattas allt fler skolbeslut i de stora miljardkoncernernas styrelserum istället för i riksdagen. Vilka signaler sänder vi med detta till våra elever? Eleverna genomskådar hyckleriet och drar av detta sina egna slutsatser om demokratin. De är smartare än många tror.

Miljardkoncernerna blir större

Det är mot bakgrund av detta som Filippa Mannerheim vill att riksdagspartierna ska agera nu. Frågan är akut eftersom miljardkoncernerna varje månad ökar i storlek.

Men regeringen har låtit sig bakbindas av januariavtalet. Hellre än att ändra på detta väljer regeringen att följa januariavtalet – som i punkt 9 säger att inga åtgärder får vidtas som kan stoppa eller ens begränsa dessa bolags vinster. Socialdemokraterna och Miljöpartiet har kohandlat med Centern och Liberalerna. I den kohandeln offrades den svenska skolan.

Det parti som mest konsekvent kritiserat marknadsskolan, Vänsterpartiet, valde efter förra valet att passivt släppa fram den regering som bildades på januariavtalets grund. De förklarade samtidigt att två av punkterna i detta avtal var oacceptabla och om dessa drevs igenom - frågan om LAS och frågan om marknadshyror - skulle de samla stöd i riksdagen för en förtroendeomröstning om regeringen.

ANNONS

Det parti som mest konsekvent kritiserat marknadsskolan, Vänsterpartiet, valde efter förra valet att passivt släppa fram den regering som bildades på januariavtalets grund.

Varför gjorde inte Vänsterpartiet - som i ord förklarat sig vara principfasta motståndare till det marknadsliberala skolsystemet - samma deklaration skolfrågan? Tyckte man inte den var så viktig? I sitt svar till Filippa skriver Nooshi Dadgostar och Daniel Riazat från Vänsterpartiet: ”Alla partier måste ta till sig kritiken som Mannerheim har framfört i sitt brev. Det gäller även oss i Vänsterpartiet. Vi lovar att fortsätta sätta press i denna fråga.”

Nu har ni chansen att ändra detta på riktigt. Vågar ni ta den och göra skolfrågan till en förtroendefråga i riksdagen?

Hindrar alla försök

Att man i januariavtalet har klumpat ihop skolan med ”välfärden” i stort, är vilseledande. Skolan är en av samhällets grundläggande institutioner. Skolan är så viktig att alla partier är överens om att vi ska ha skolplikt.

Det bisarra är att denna punkt 9 i januariavtalet i princip hindrar alla försök att förbättra skolan – eftersom alla ytterligare krav kan ses som en begränsning av skolbolagens vinster.

Vårt förslag till V är: Bryt ut skolan ur frågan om ”vinst i välfärden” och gör även denna punkt till en förtroendefråga i riksdagen. Tvinga övriga partier att bekänna färg. Ni har chansen att bli det parti som räddade svenska skolan från riskkapitalisterna och gjorde skolan till en institution som är helt underställd demokratin. Om ni agerar i denna fråga behöver vi inte längre skämmas för att Sverige ensamt i världen har ett bisarrt marknadsliberalt skolsystem.

ANNONS

Välja skolkoncernernas vinstintresse

De övriga oppositionspartierna har sagt att de är beredda att stödja alla misstroendeförklaringar mot regeringen. Kommer de att göra det när det gäller att gå emot miljardkoncernernas och riskkapitalbolagens intressen och istället sätta elevernas intresse först? När det gäller regeringspartierna S och MP och deras stödpartier C och L: kommer de välja att rädda skolkoncernernas vinstintressen framför att hålla ihop regeringen.?

Vi tror att det parti som vågar ta strid för en verklig förändring av det världsunikt marknadsliberala skolsystemet kommer att få svenska folkets stöd och de som går emot kommer vara förlorarna.

De stora vinnarna kommer att vara eleverna och demokratin då vi vet att förutsättningarna att delta i demokratin är starkt kopplad till annan ojämlikhet i samhället. Samhället borde ge alla elever samma chans i stället för att cementera ojämlikheten redan i skolan.

Magnus Ekblom Gymnasielärare, medlem i Elevintresse före vinstintresse

Göran Drougge Gymnasielärare, medlem i Elevintresse före vinstintresse

ANNONS