Alltför många taxebundna avgifter kopplat till hemmet, som el, värme och vatten, sätts dessutom genom monopol utan någon konkurrens eller konsumentinflytande. Och i slutändan landar de hos hyresgästerna att betala, skriver debattörerna.
Alltför många taxebundna avgifter kopplat till hemmet, som el, värme och vatten, sätts dessutom genom monopol utan någon konkurrens eller konsumentinflytande. Och i slutändan landar de hos hyresgästerna att betala, skriver debattörerna. Bild: Jessica Gow/TT

Nödvändigt att stärka hyresgästers inflytande över boendekostnaderna

I förhållandet mellan hyresvärd och hyresgäst är värden alltid den starkare parten. I tider av ekonomisk kris blir det tydligt vilken grupp i samhället som står utan skyddsnät. Det är dags för politiken att jämna ut spelplanen och stärka konsumentskyddet på hyresmarknaden, skriver företrädare från Hyresgästföreningen.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Den som hyr en bostad har en särskilt skyddsvärd ställning gentemot sin hyresvärd som kan jämföras med konsumentskydd. Hyresgästers rätt att tillsammans förhandla hyran, ett starkt besittningsskydd som motvikt mot fastighetsägarens godtycke och en hög boendestandard är några saker som vi kan vara stolta över i Sveriges hyreslagstiftning. Men i vår dagliga kontakt med hyresgäster från hela landet får vi vittnesmål om att skyddet i praktiken är alltför begränsat. Hyresgästerna får bära en stor del av kostnadsökningarna, men med lite inflytande över förändringar i sitt eget hem.

När din hyresbostad ska renoveras är du i praktiken skyddslös som hyresgäst. I 9 av 10 ärenden dömer hyresnämnden till fördel för värden när den boende motsatt sig en renovering som höjer hyrorna. Hyreshöjningar på uppåt 50 procent vid ombyggnation är inte ovanliga och renovräkningar, där människor tvingas flytta, har blivit ett växande problem.

ANNONS

Högre nivåer

En annan lucka i hyreslagen är påtaglighetsrekvisitet. Vid hyreslagens tillkomst tilläts privata hyresfastigheter avvika från allmännyttiga lägenheters hyror med cirka 5 procent, enligt det så kallade påtaglighetsrekvisitet. Det var under en tid då de allmännyttiga bolagen inte var vinstdrivande och medgav privatvärdarnas hyror att ligga på högre nivåer än allmännyttan som var hyresnormerande. Detta borde ha strukits ur hyreslagen 2011 när privata och allmännyttiga hyror jämställdes vid en prövning. I stället fick det vara kvar och tillåter nu värdar att höja hyrorna med små möjligheter för hyresgäster att påverka.

För att säkerställa att hyressättningen också speglar bruksvärdet ser parterna i förhandling med jämna mellanrum över hela hyresstrukturen på en ort, så kallad systematisk hyressättning. Sådan hyressättning tillämpas framgångsrikt i många kommuner runt om i landet. Överenskomna modeller riskerar dock att skjutas i sank av enskilda aktörer i hyresnämnden, som med dagens lagstiftning inte får ta hänsyn till en överenskommen modell utan enbart redan förhandlade hyror. Det hindrar parterna från att förändra hyresstrukturen i en riktning som i större utsträckning skulle tillvarata hyresgästernas intressen.

Elnätsbolagens avgiftshöjningar är exempel på ett monopol som missbrukas till att sätta oacceptabelt höga priser, vilket drabbar alla boende

Alltför många taxebundna avgifter kopplat till hemmet, som el, värme och vatten, sätts dessutom genom monopol utan någon konkurrens eller konsumentinflytande. Och i slutändan landar de hos hyresgästerna att betala. Elnätsbolagens avgiftshöjningar är exempel på ett monopol som missbrukas till att sätta oacceptabelt höga priser, vilket drabbar alla boende.

ANNONS

Om vi ska tillgodose människors rättigheter och behov av en god bostad till ett rimligt pris kan vi inte behandla bostäder som en vara på vilken marknad som helst. Det måste finnas möjligheter till rättvis prövning, till konkurrens mellan leverantörer av det mest nödvändiga, och till att göra sin röst hörd.

Nu krävs ett starkare konsumentskydd som ger hyresgäster ett större inflytande över sin boendesituation, för att fler människor ska ha möjlighet att bo kvar i de områden där man arbetar, har nära och kära och där barnen går i skolan.

Möjlighet att påverka

Hyresgästföreningen har fyra förslag som skulle ge en tryggare hyresmarknad:

– Hyresgästernas röst ska väga tyngre vid ombyggnation. I hyresnämndens bedömning av ett ärende bör man ta hänsyn till om hyresgästerna fått möjlighet att påverka i samråd med fastighetsägaren.

– Påtaglighetsrekvisitet, som spelade ut sin roll när allmännyttan blev affärsmässig 2011, men som fortsatt tillåter värdar att pressa upp hyrorna gentemot varandra, ska fasas ut.

– En överenskommelse om systematisk hyressättning mellan parterna på en ort ska kunna ligga till grund för prövningar i hyresnämnden.

– Konsumentinflytande över taxor och avgifter kopplade till hemmet ska stärkas i syfte att hålla nere kostnadsutvecklingen.

Vi har en bra grundförutsättning i hyreslagen för att säkra människors rätt till ett eget tryggt hem, men det krävs politisk handlingskraft och reformer som täpper till de luckor som uppstått längs vägen. Det är dags för våra politiker att stå upp för landets tre miljoner hyresgäster.

ANNONS

Marie Linder, förbundsordförande Hyresgästföreningen

Ola Palmgren, vice ordförande Hyresgästföreningen

ANNONS