Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Försäkringskassan kräver att den som behöver en anpassad bil köper en större och dyrare bil än vad de flesta andra kan välja att köpa, skriver bland andra Maria Persdotter, RBU.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Nedmonteringen av bilstödet en spik i välfärdskistan

Försäkringskassans tillämpning av det nya regelverket för bilstöd har visat sig vara helt förödande, skriver bland andra Maria Persdotter.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Stora, dyra och bensinslukande bilar och barn som riskerar att skadas allvarligt vid en olycka. Det är konsekvenserna av de nya reglerna för bilstöd, en liten men viktig reform för personer med funktionsnedsättning, som nu totalt har havererat.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det statliga bilstödet innebär att personer med funktionsnedsättning, både vuxna och barn (via sina föräldrar) kan ansöka om pengar för att täcka anpassningar av bilen. För vuxna har det handlat om att få utrustning för att kunna köra sin bil själv, att sänka golvet i bilen så att man kan förflytta sig från rullstol till säte och en rad andra lösningar. För barn har det ofta handlat om specialanpassade bilbarnstolar, eftersom barn med rörelsehinder många gånger inte kan sitta i en vanlig bilbarnstol.

Bilstödshaveriet får flera allvarliga konsekvenser för både individ och samhälle

Första januari 2017 infördes ett nytt regelverk för det statliga bilstödet. Försäkringskassans tillämpning har visat sig vara helt förödande och ligger i linje med övriga besparingar myndigheten gör på personer med funktionsnedsättning.

Försäkringskassan kräver att den som behöver en anpassad bil köper en större och dyrare bil än vad de flesta andra kan välja att köpa. Genom att kräva att bilarna är utrustade med originalmonterad utrustning kommer myndigheten undan kostnader för anpassningsåtgärder. Genom att kräva att en person skaffar sig en minibuss försvinner Försäkringskassans kostnader för att installera en rullstolsrobot som lyfter in rullstolen i bilen, liksom kostnaden för sänkning av bilgolvet.

Ett annat nytt påfund är att Försäkringskassan inte längre ger bidrag till specialanpassade bilbarnstolar. En anpassad bilbarnstol kan kosta runt 40 000 kronor och att bidrag inte ges innebär att många familjer inte kan köpa en säker stol till barnet med funktionsnedsättning.

Högre bränslekostnader

Bilstödshaveriet får flera allvarliga konsekvenser för både individ och samhälle. Många kommer inte ha råd att köpa den stora bil som Försäkringskassan numera anser att man ska köpa, eftersom det kan handla om extrakostnader på upp till 350 000 kronor. Dessutom genererar den stora bilen högre bränslekostnader och en betydligt högre fordonsskatt som personen ska betala.

De stora fordonen har stor miljöpåverkan. Hur rimmar det med klimathotet vi lever under? Och var finns barnperspektivet i beslut som innebär att vissa barn inte kan åka bil säkert?

För många, både barn och vuxna, med omfattande funktionsnedsättningar är egen bil det enda alternativet, eftersom kollektiva färdmedel inte fungerar. Nedmonteringen av bilstödet är ännu en spik i välfärdskistan och dessutom en stor säkerhetsrisk.

Maria Persdotter

förbundsordförande i RBU

Rasmus Isaksson

förbundsordförande i DHR

Marina Carlsson

förbundsordförande i Personskadeförbundet RTP

Heléne Lilja

chef kommunikation och samhälle M Sverige (f d Motormännen)