När det gäller läxor förstår jag att man ibland kan behöva ta igen missad undervisning men jag tycker inte att det är acceptabelt att man schemalägger en del av undervisningen utanför skoltid och kallar det läxor, skriver debattören.
När det gäller läxor förstår jag att man ibland kan behöva ta igen missad undervisning men jag tycker inte att det är acceptabelt att man schemalägger en del av undervisningen utanför skoltid och kallar det läxor, skriver debattören. Bild: Lars Pehrson/SvD/TT

Mer pengar räcker inte – skolan behöver förändras i grunden

Hashem Alwardi blandar ihop en öppen undervisning där eleverna inte förstår vad de förväntas göra med väldefinierade uppgifter som kräver kreativitet och problemlösning, skriver Roger Hedlund.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Slutreplik

22/2 Problemet är inte slappa lärare utan bristen på resurser

16/2 Skyll inte skolans misslyckande på föräldrarna

Självklart är det inte så att all undervisning i alla skolor är ”öppen”. Vi ser här hur Alwardi faller tillbaka på ”ryggen fri” tänkandet när han påpekar att lärare följer läroplan och skollag och att dessa styr undervisningens innehåll och metodik. Givetvis finns det lagar och regler som lärare skall följa men inom dessa ramar finns det möjlighet att variera undervisningen och tänka mer på mottagaren och att eleverna verkligen tar till sig kunskapen.

När det gäller läxor förstår jag att man ibland kan behöva ta igen missad undervisning men jag tycker inte att det är acceptabelt att man schemalägger en del av undervisningen utanför skoltid och kallar det läxor. Jag förstår inte heller på vilket sätt läxor visar barn att de behöver ta ansvar när det oftast krävs enträget tjatande föräldrar för att läxorna skall bli gjorda.

ANNONS

Om läxor dessutom ökar arbetsbördan för både lärare och elever, för att inte tala om för föräldrar, så blir det ju märkligt att de blir en konsekvens av att lärare försöker hålla huvudet över vattenytan. Att sluta med läxor borde ju bli en win-win med minskad arbetsbelastning för lärare, mer tid för återhämtning för eleverna och mindre tjat från föräldrar.

Att dygnet har 24 timmar och att man vill ha ett liv utanför arbetet är inget som är unikt för lärare utan gäller även oss föräldrar och våra barn

Det är självklart så att en lärares arbetsuppgifter består av mer än bara undervisning men att det ingår administrativa uppgifter, möten och förberedelse bör ju inte komma som en överraskning utan det är uppgifter som skall planeras och avsättas tid för. Att dygnet har 24 timmar och att man vill ha ett liv utanför arbetet är inget som är unikt för lärare utan gäller även oss föräldrar och våra barn.

Vi har i dag en skolmiljö där lärare är stressade och säger upp sig, väldigt många elever mår dåligt och har psykisk ohälsa, uppemot 80 – 90 000 elever känner stress och mår dåligt av läxor. Det duger inte att stoppa huvudet i sanden och tro att mera pengar eller enskilda lärare som spänner bågen tills de kör in i väggen och söker sig vidare är lösningen. Skolan, vare sig den är kommunal eller privat, behöver förändras i grunden så att fler elever kan tillgodogöra sig undervisningen och känna att de är med på banan.

ANNONS

Roger Hedlund, tvåbarnspappa i Göteborg

ANNONS