Låt döva köra taxi i Sverige

Att döva ställs utanför ett yrke på grund av en förlegad syn och formulering från 1984 är inte förenligt med det inkluderande och moderna samhälle Sverige ska vara, skriver Åsa Henningsson, förbundsordförande Sveriges Dövas Riksförbund och Albin Grkovic, Sverigechef för Bolt.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
STOCKHOLM 2019-12-30  
Taxibilar från Sverigetaxi vid Stockholms central 
Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT / Kod: 30142
** OUT DN, Dagens Industri (även arkiv) **
STOCKHOLM 2019-12-30 Taxibilar från Sverigetaxi vid Stockholms central Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT / Kod: 30142 ** OUT DN, Dagens Industri (även arkiv) ** Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT

I dag får döva inte köra taxi, trots att de första döva fick sina körkort redan på 1940-talet. Dagens regler låter döva inneha behörigheterna A, B, BE, C, CE. Det betyder att det finns ett flertal döva med yrkesförarkompetens som kör långtradare, grusbilar och andra tunga fordon. Men när det kommer till taxi samt buss med passagerare tillåts man som döv inte ta förarlegitimation i Sverige.

Transportstyrelsen hade nyligen ett förslag om föreskrifter och allmänna råd om taxiförarlegitimation ute på remiss. Transportstyrelsens remiss innehöll ett författningsförslag om att föraren ska kunna ta emot en muntlig beskrivning av färdvägen, ställa kompletterande frågor och hitta till angiven plats. Bakgrunden till förslaget är att det kan finnas adresser och platser som inte syns på en GPS samt att föraren inte ska förlita sig enbart på tekniken om den slutar att fungera.

ANNONS

Hörselkrav sedan 70-talet

Det första hörselkravet infördes 1972 som ett medicinskt krav för vanligt körkort. Plötsligt krävdes det att en bilist kan uppfatta tal på fyra meters avstånd. 1984 blev hörselkravet i stället ett specifikt krav för vissa fordonstyper såsom taxi. I dag motiveras hörselkravet utifrån att förare och passagerare behöver kunna kommunicera. Vi menar dock att både samhället och tekniken utvecklats på ett sådant sätt att kommunikationen kan tryggas på andra sätt.

Många döva har kontaktat Sveriges Dövas Riksförbund (SDR) och ifrågasatt de svenska reglerna. SDR ifrågasatte också dessa regler i förbundets remissvar. Framför allt sticker det i ögonen när döva i flera andra länder får jobba som taxiförare.

Det råder brist på taxiförare i Sverige i dag. Taxibranschen har tappat cirka 40 procent av sin omsättning sedan pandemin startade. Det totala antalet taxifordon i Sverige ligger nu på samma nivå som i mitten av 2010-talet enligt Svenska taxiförbundet. Fram till slutet på juli detta år, hade Transportstyrelsen hunnit utfärda 1112 taxiförarlegitimationer. Jämförelsevis visar Transportstyrelsens egna siffror att fler legitimationer utfärdades vid samma tidpunkt under de två föregående åren. I slutet på juli 2020 hade 1927 legitimationer utfärdats och 2019 var det 2106 stycken.

Stort behov

Statistiken visar att behovet av taxichaufförer är stort. Samtidigt finns det många döva som vill jobba som taxichaufförer. Därför blir man förvånad när man läser Transportstyrelsens förslag. Det finns redan i dag exempel på länder där döva och hörselskadade har möjlighet att försörja sig genom att köra taxi, inte minst med tekniska hjälpmedel. I Baltikum kan döva köra för Bolt, samma borde gälla för Sverige.

ANNONS

Med hjälp av en smartphone kan all reseinformation delas i skrift i appen och uppdateras i realtid. Förare och passagerare har möjlighet att kommunicera med varandra genom appen vid behov. I Storbritannien finns bara en anmälningsskyldighet för döva som ska köra taxi. Anmälan görs till Driver and vehicle licensing agency, och ingen medicinsk bedömning behövs. Det viktiga är att den döve taxichauffören har tillgång till rätt utrustning för att kontakta SOS vid nödfall, vilket vi anser är en självklarhet.

Dispens eller försökslagstiftning

Här finns med andra ord en möjlighet att se över befintliga föreskrifter som exkluderar döva från att ta taxiförarlegitimation och verka inom taxibranschen i Sverige, exempelvis genom dispens eller en tidsbegränsad försökslagstiftning. Döva taxiförare bör även kunna anlitas vid färdtjänst och skolskjuts av döva. Först då kan kommunikationen med döva passagerare tryggas för ökad säkerhet och trygghet.

Kommunikation är inte bara begränsat till det verbala. Kommunikation kan även ske genom teckenspråk, gester, skriftligt med papper och penna eller en smarttelefon.

Att döva ställs utanför ett yrke på grund av en förlegad syn och formulering från 1984 är inte förenligt med det inkluderande och moderna samhälle Sverige ska vara. Kommunikation är inte bara begränsat till det verbala. Kommunikation kan även ske genom teckenspråk, gester, skriftligt med papper och penna eller en smarttelefon. Vidare finns det tal-till-text-teknologi och andra hjälpmedel. Tiden är mogen menar vi. Inte minst eftersom tekniken finns här, när allt fler taxiresor bokas genom en app.

ANNONS

Åsa Henningsson, förbundsordförande Sveriges Dövas Riksförbund

Albin Grkovic, Sverigechef för Bolt

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS