När sommarlovet är över kommer många elever att möta en lärarstudent som gör praktik, sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU). Den pågår fyra femveckorsperioder där studenterna ska visa att de är redo att ta sig an ett av samhällets viktigaste yrken. Men de blivande lärarna ser bara en sida av skolverkligheten då de praktiserar på enbart en skola. Detta är ett problem som blir tydligt i Göteborgsregionen, som präglas av segregation inom och mellan kommuner. Socioekonomiska skillnader bidrar till kulturell och religiös åtskillnad, och det skapar olika villkor för både elever och lärare. Att vara elev i Angered är olikt från att vara elev i Långedrag. Att arbeta som lärare i Örgryte skiljer sig från att göra det i Biskopsgården. Skolor i Bergsjön brottas med delvis andra problem än de i Kullavik.
Bekanta med miljön
Vissa nyutexaminerade lärare söker sig till skolor i socioekonomiskt välmående områden eftersom de enbart haft VFU där. Andra studenter har haft all praktik i ett socioekonomiskt utsatt område och är därmed bekanta med miljön och blir då mer benägna att söka arbete där. Vissa studenter kan växa upp i, göra all VFU och efter examen bo och arbeta som lärare i samma sociala miljö. Studier på universitetet – om exempelvis språkutveckling och flerspråkighet, om sociala skillnader och konflikter, om normer och värderingar i olika sammanhang – kan aldrig ersätta egna erfarenheter. Att bara läsa om det, eller göra enstaka studiebesök på en annan skola, räcker inte.
Varför har inte blivande lärare i Göteborg sin praktik på åtminstone två olika skolor när många andra lärarutbildningar gör så? Svaret är att skoltjänstemän i Göteborg med omnejd inte vill det. De tycker exempelvis att det är administrativt enklare att studenterna håller sig på en skola. De tror att många handledare inte vill ”byta” lärarstudenter och de menar att studenter, om de bara är på en skola, får en fördjupad förståelse.
Vi vill ha fler lärare som är redo för att arbeta i olika slags skolor i ett segregerat och ojämlikt samhälle, och kommunala tjänstemän får inte längre förhindra detta
Det finns fördelar med kontinuitet, att under praktiken lära känna en skola på djupet, det håller vi med om. Vi menar dock att det är långt viktigare att varje lärarstudent bör få egna erfarenheter av vad bristande likvärdighet kan innebära, för att reflektera över vad det kan betyda för deras arbete som lärare. Alla de universitetslärare som vi talat med – som besöker studenter under VFU och examinerar dem – är eniga om detta.
Vi vill att skolpolitikerna tar ansvar för en förändring. Vi vill ha fler lärare som är redo för att arbeta i olika slags skolor i ett segregerat och ojämlikt samhälle, och kommunala tjänstemän får inte längre förhindra detta.
Katharina Dahlbäck, VFU-kursledare vid Göteborgs universitets grundlärarprogram
Peter Fredriksson, VFU-kursledare vid Göteborgs universitets grundlärarprogram
David Lifmark, VFU-kursledare vid Göteborgs universitets grundlärarprogram
Lisbeth Mårdstedt, VFU-kursledare vid Göteborgs universitets grundlärarprogram