Skolan är den plats där unga löper störst risk att bli utsatta för brott och vad det gäller våld har pojkar ofta en dubbel roll som både offer och förövare. Pojkar utför den största delen av våldshandlingarna och är också de som oftast faller offer för samma våld. Men bilden är komplex, sexualiserat våld och kränkningar påverkar främst många flickor. Alla typer av våld syns i skolan, därför måste vi starta arbetet mot våldet där, skriver debattörerna.
Skolan är den plats där unga löper störst risk att bli utsatta för brott och vad det gäller våld har pojkar ofta en dubbel roll som både offer och förövare. Pojkar utför den största delen av våldshandlingarna och är också de som oftast faller offer för samma våld. Men bilden är komplex, sexualiserat våld och kränkningar påverkar främst många flickor. Alla typer av våld syns i skolan, därför måste vi starta arbetet mot våldet där, skriver debattörerna.

Lär ut hur destruktiva normer hänger ihop med våld i skolan

Det krävs fler insatser för att stoppa våldet i Göteborg. Därför föreslår vi rödgrönrosa att det våldsförebyggande arbetet i skolan ska öka. Det är dags att vi satsar oss ur krisen, skriver Karin Pleijel (MP), Teysir Subhi (Fi) och Jenny Broman (V).

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS

Ett effektivt arbete mot våld behövs i Göteborgs Stad, det märks tydligt inte minst i skolan och i unga göteborgares berättelser. Det pågår många bra aktiviteter och flera av stadsdelsnämnderna har gjort ett gott arbete. Men arbetet är alltför spretigt och kortsiktigt. För att lyckas få Göteborg fritt från våld krävs ett sammanhållet och ambitiöst arbete som håller över tid. Nu är det tid att sätta igång ett övergripande våldsförebyggande arbete där alla utbildningsnämnderna är involverade.

Våldsförebyggande arbete

Miljöpartiet, Feministiskt initiativ och Vänsterpartiet vill se en storsatsning i Göteborg och har därför lämnat in en motion för att stärka det våldsförebyggande arbetet i skolan. Arbetet ska ske i samarbete med andra professioner, som fritidsledare och fältassistenter då det inte bara är skolans ansvar att lösa samhällsproblem. Vi tar inspiration från metoden Mentors i Violence Prevention (MVP) och föreslår att denna eller liknande kunskapsbaserad metod genomförs i våra skolor.

ANNONS

I Göteborg har vi för många som är villiga att använda våld, och utvecklingen startar redan i tidig ålder. I kombination med tillgång till vapen är detta en förödande situation som leder till stort mänskligt lidande och höga kostnader. Vi ser även exempel på när helt oskyldiga människor hamnar i kläm. Detta är inte en vardag som någon i Göteborg ska behöva uppleva, utan alla har rätt till ett liv fritt från våld.

Både elever och skolpersonal får öva på att se sambandet mellan det lindriga och det grova våldet, förstå att våldet bland annat beror på föreställningar om hur killar ska vara och träna på att motverka dessa destruktiva normer och förväntningar

I media rapporteras ofta om det grövsta våldet, som till exempel gängkriminalitet. På kort sikt ska gärningsmän låsas in och pågående våldsspiraler måste omedelbart brytas, detta är alla är överens om. Men det är bara toppen på ett större problem - att allt för många unga män lär sig att tycka våld är okej. Det måste sättas in akuta åtgärder samtidigt som vi satsar långsiktigt mot konflikthantering utan våld och bryta de strukturer som skapar fler våldsverkare.

Skolan är den plats där unga löper störst risk att bli utsatta för brott och vad det gäller våld har pojkar ofta en dubbel roll som både offer och förövare. Pojkar utför den största delen av våldshandlingarna och är också de som oftast faller offer för samma våld. Men bilden är komplex, sexualiserat våld och kränkningar påverkar främst många flickor. Alla typer av våld syns i skolan, därför måste vi starta arbetet mot våldet där. En skola som aktivt motverkar och förebygger alla former av våld (fysiskt, psykiskt och sexuellt) är en tryggare och bättre skola för alla. Möjligheten att lyckas med studierna ökar, samtidigt som eleverna får redskap att hantera vuxenlivets utmaningar bättre.

ANNONS

Vänjer sig

En ung man börjar inte använda våld helt plötsligt, utan många barn och unga i Göteborg vänjer sig successivt att våld är normalt. Det börjar i tidig ålder och därför måste vi arbeta våldsförebyggande redan i förskolan. Närvaron av våld får aldrig någonsin normaliseras, varken i skolan eller i resten av samhället.

Mentors in Violence Prevention är en kunskapsbaserad metod som används i skolor och som rekommenderas av Sveriges kommuner och regioner. Skolverket följer också resultaten för regeringens räkning. Metoden står på tre ben: våld, genus och fokus på de som är åskådare till våld. Både elever och skolpersonal får öva på att se sambandet mellan det lindriga och det grova våldet, förstå att våldet bland annat beror på föreställningar om hur killar ska vara och träna på att motverka dessa destruktiva normer och förväntningar.

Destruktiva normer

Elevers mentorskap gentemot varandra är kärnan i metoden, men även skolpersonalen är en viktig del i processen. Erfarenheterna från USA, där programmet först utvecklats, visar att den direkta omgivningens negativa reaktioner mot våldet har stor effekt och därför är arbetet med åskådarens roll en mycket viktig del i metoden. Den passiva åskådaren kan förvandlas till en förebyggande aktör och tillsammans kan ungdomar och skolpersonal på så vis förebygga både våld och kränkningar.

ANNONS

Miljöpartiet, Feministiskt initiativ och Vänsterpartiet föreslår därför att alla skolor på sikt ska arbeta med denna eller annan kunskapsbaserad antivålds-modell med start i de skolor som själva ser sitt behov som störst. Det är dags att säga nej till våld.

Karin Pleijel (MP) kommunalråd

Teysir Subhi (Fi) fullmäktigeledamot

Jenny Broman (V) kommunalråd

ANNONS