Västtrafiks system är utformat för att bötfälla resenärer snarare än att få fler att betala, skriver Joakim Eriksson.
Västtrafiks system är utformat för att bötfälla resenärer snarare än att få fler att betala, skriver Joakim Eriksson. Bild: Privat

Jag förstår varför resenärer väljer att planka i kollektivtrafiken

Västtrafiks system är utformat för att bötfälla resenärer snarare än att få fler att betala. Därför klandrar jag inte folk för att de tjuvåker, skriver Joakim Eriksson, student.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Jag gillar Västtrafik. De erbjuder kollektivtrafik de flesta timmarna på dygnet med buss, spårvagn och färja runt om i Göteborg. Det är relativt enkelt att ta sig runt till de flesta ställena i Göteborg. Och det tar inte alltid världens tid.

Men det finns också en hel del fel att hitta hos Västtrafik. Det mest uppenbara är priserna. En enkelbiljett kostar inte överdrivet mycket: 21 kronor för ungdom och då kan du åka runt i Göteborg i 90 minuter. Samma “deal” är 28 kronor för vuxen. Inte jättemycket pengar. Men det blir såklart värre om du åker varje dag. Då kanske en periodbiljett på 365 dagar passar bättre och det är här skon börjar klämma för mig.

ANNONS

För ungdom 7-19 år och student kostar en årslång biljett för Göteborg 5 800 kronor respektive 7 750 för en vuxen. Priser som långt ifrån alla har råd med. Samtidigt ska alla erbjudas möjligheten att kunna åka kollektivt.

Med miljön som slagträ

Kollektivtrafik brukar använda miljöperspektivet som ett argument till att vi alla ska åka mer kollektivt. Det kan jag hålla med om. Men att använda miljön som en sköld samtidigt som man höjer priserna och omöjliggör för många att kunna åka kollektivt är befängt. Här klämmer skon så mycket att det börjar göra ont. Den 5 januari höjs priserna i Västtrafik med 2,8 procent för enkelbiljetter, vilket kanske inte kommer påverka de nuvarande summorna på 21 respektive 28 kronor nämnvärt.

Att använda miljön som en sköld samtidigt som man höjer priserna och omöjliggör för många att kunna åka kollektivt är befängt.

Ologisk bestraffning

Men värst av allt, även om det är svårt att rangordna, är deras system för bötfällning. Du bötfälls för 750 kronor om du är mellan 15 och 17 år och 1 500 kronor om du är vuxen. Jag förstår att man vill få fast tjuvåkare, men jag hade föreslagit mer humana priser för att få bukt med problemet.

Bara att bötfällas med exempelvis 210 kronor för att man inte betalat sin biljett på 21 kronor tycker jag är en bestraffning. Tio gånger summan. I stället föreslår Västtrafik en bot som är 71 gånger 21 kronors-biljetten.

ANNONS

Betalar du en enkelbiljett med mobilen ska den vara betald innan du går ombord, enligt Västtrafiks riktlinjer. Kommer du till hållplatsen och spårvagnen redan står där? Gå för guds skull inte på om du inte hunnit betala ännu, såvida du inte vill riskera att i stället betala 1 500 kronor för din biljett. Betalar du din biljett några sekunder efter att ha stigit på? Då är det bara att sponsra Västtrafik med 1 500 kronor utöver att du redan har betalat din fullt legitima biljett. Här klämmer skon så mycket att jag har ont.

Felutformat system

Det viktigaste är väl ändå att få folk att betala. Det är väl därför man gör biljettkontroller? Anser du att din bot är felaktig kan du inte höra av dig till Västtrafiks kundcenter och överklaga. I stället måste du överklaga hos en kontrollant. På sin hemsida skriver Västtrafik var de har extra biljettkontroller varje vecka. Men med handen på hjärtat, hur ofta ser man dessa biljettkontrollanter? Västtrafiks system är utformat för att bötfälla resenärer snarare än att få fler att betala.

Med tanke på att det hela tiden höjs priser och hur de tar överpriser på sina böter så chansar folk hellre snarare än att faktiskt betala

Med tanke på hur Västtrafik har satt in i system att bötfälla resenärer klandrar jag inte folk för att de tjuvåker. Med tanke på att det hela tiden höjs priser och hur de tar överpriser på sina böter så chansar folk hellre snarare än att faktiskt betala. Hade man inte höjt priserna i miljöns namn och samtidigt delat ut humana böter så hade folk betalat. Tillräckligt höga för att det ska vara kännbart, men inte så höga så att folk går ekonomiskt back på att åka med Västtrafik med eller utan biljett. Då har vi helt förlorat syftet med att ha kollektivtrafik i Göteborg.

ANNONS

Joakim Eriksson, student Göteborgs universitet

ANNONS