Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

I dag står datacenter för två procent av världens årliga koldioxidutsläpp och tre procent av energiförbrukningen, redan 2025 beräknas siffrorna vara 5,5 respektive 20 procent! Vi vill inte spä på rådande klimatångest utan nyansera bilden av internets klimateffekter, skriver debattören. Bild: Anders Hofgren

Internet är större klimatbov än flyget – krävs nytt synsätt

Internet orsakar i dag större koldioxidutsläpp än flyget och streaming står för en betydande del av detta. I takt med ökad digitalisering räcker inte några timmars ”digital detox” som klimatinsats. För att nå effekt krävs att de som hanterar data ser till att lagringen sker på ett energieffektivt och miljövänligt sätt, skriver Fredrik Jansson, DigiPlex.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Klimatet är, med all rätt, på allas läppar. Gång på gång rapporteras att svenskarnas klimatångest ökar. 61 procent av svenskarna oroar sig för klimatförändringar och viljan att agera finns och vi måste alla bidra. Nyligen har internetanvändningens klimateffekter uppmärksammats på olika håll. Och ja, vi måste prata om internets påverkan på klimatet. Internet kräver enorma mängder energi och förnybar energi är ännu inte en självklarhet, hållbarhetsaspekten av datalagringen måste tas på allvar.

Tack vare internet kan vi jobba på distans, hålla kontakt med släktingar och vänner, shoppa och inte minst streama film. Internet kopplar också ihop stora delar av vårt samhälle. Fordon, hus och telefoner är bara några av vardagens ting som bygger på uppkoppling till internet.

Streaming energikrävande

2020 beräknas streamad film stå för 80 procent av den totala internettrafiken och vara något av det mest energikrävande och miljöpåverkande som den digitaliserade privatpersonen ägnar sig åt. I korthet fungerar det så här: varje gång vi streamar film (eller använder sociala medier, loggar in på internetbanken eller gör något digitalt) startar en process i ett datacenter. Om du streamar från ett energislukande datacenter som drivs på brunkol då bidrar du till klimatförändringar. Troligtvis utan att du vet om det. Det är här möjligheten finns att agera klimatsmart. Energieffektiva datacenter drivna på grön energi måste bli standard.

Ställ krav på leverantörerna

I och med att internetanvändningen ökar kraftigt ökar också efterfrågan på datacenter. I dag står datacenter för två procent av världens årliga koldioxidutsläpp och tre procent av energiförbrukningen, redan 2025 beräknas siffrorna vara 5,5 respektive 20 procent! Vi vill inte spä på rådande klimatångest utan nyansera bilden av internets klimateffekter. Visst är det bra att vara medveten om den egna streamingens påverkan och att ”logga ut” då och då är inte en så dum idé. Men, än viktigare är att börja ställa krav på leverantörer och att efterfråga miljövänlig datalagring.

Företag måste ta ansvar

Företag som tillhandahåller streaming eller digitala tjänster måste ta ansvar för att deras datalagring sker på ett hållbart sätt. Ändå verkar just företagens ansvar för internetanvändningens klimatpåverkan vara en bortglömd aspekt i debatten. Visst påverkar varje individ genom sitt handlande, men när det gäller streaming och internetanvändning är det inte i hemmet den största påverkan sker.

Vi föreslår tre aktiviteter, som också konsumenterna bör ställa krav på, för att minska internets klimatpåverkan:

Datacenterbranschen måste jobba med innovation och utveckling av miljövänliga och energismarta alternativ, så att det blir branschstandard. Ett exempel är återvinning av värme från servrar som sedan används i fjärrvärmenätet.

Miljömärkning bör införas för digitala tjänster. Konsumenter bör kunna göra ett aktivt grönt val vid användning av olika tjänsteleverantörer baserat på i vilken typ av datacenter leverantörens data huseras.

Leverantörer av streamingtjänster och internettjänster bör redovisa sin energiförbrukning och klimatpåverkan. Låt detta bli en konkurrensfaktor.

Tillsammans kan vi minska internets klimatpåverkan.

Fredrik Jansson

strategichef, DigiPlex