I stället för civila kontrollanter – gör kollektivtrafiken avgiftsfri

Införandet av civila kontrollanter inom kollektivtrafiken är ett såväl socialt hjärtlöst som miljö- och fördelningspolitiskt kontraproduktivt förslag, skriver Anders Karlsson från Socialistisk Politik.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Det har nu fattats beslut om att civila kontrollanter ska införas på prov inom Västra Götalands regionen och Göteborg, från och med februari 2024 och sex månader framåt, varvid tanken är att de därefter ska permanentas. Det är främst moderaterna som under flera års tid gått i spetsen för denna förändring, med hårdför argumentation mot passagerare vilka ”inte gör rätt för sig” – såväl fördelnings- som miljöpolitiskt är det dock helt fel väg att gå.

Kyligare atmosfär

Under dryga 40-års tid har Sverige blivit alltmer ojämlikt där grupper som långtidsarbetslösa, sjukskrivna och medborgare som uppbär sjuk- eller aktivitetsstöd halkat långt efter. Tag bara en långtidsarbetslös som kan kvittera ut knappt 9 000 kronor efter skatt, och kanske har en hyra på 5-6 000 kronor, hur kan denna person ha råd med ett månadskort på 815 kronor? I ett allt hårdare samhällsklimat är det då trots allt ett uns av bevarad medmänsklighet när en mindre bemedlad, som har nerver till det, kan ”tjuvåka” och kliva av vid nästa hållplats när hen ser en uniformsklädd kontrollant.

ANNONS

Ett system med civila kontrollanter kommer bara ytterligare spä på fattigdom, segregation och upplevt utanförskap, och ger dessutom en försämrad arbetsmiljö för de människor som utför jobbet som kontrollant samt en generellt kyligare atmosfär på spårvagnar och bussar.

Ingen utopi

Istället borde vi införa avgiftsfri kollektivtrafik där vi alla tillsammans via skatten helt och hållet finansierar denna samhällsnödvändiga verksamhet. En uträkning utförd av Dagens ETC för drygt tre år sedan kom fram till att för en medborgare med en månadslön på 25 000 kronor skulle det innebära en skattehöjning som endast motsvarade 40-45 procent av vad denne medborgare idag betalar för ett månadskort. Det bör dessutom tilläggas att de längst ner på samhällsstegen, människor som uppbär försörjningsstöd, överhuvudtaget inte betalar någon skatt, så de skulle gynnas proportionellt ännu mer.

Över allt annat tornar också klimathotet upp sig. Vi vet att privatbilismen står för ungefär 20 procent av Sveriges årliga utsläpp av växthusgaser. En väsentligt åtgärd för att reducera denna bilism skulle då självklart vara införandet av en avgiftsfri – och utbyggd – kollektivtrafik i Göteborg och alla övriga 289 kommuner i vårt land. Det är inte heller någon utopi. Fem svenska kommuner – Fagersta, Hallstahammar, Ockelbo, Sala och Surahammar – har redan infört det!

ANNONS

Införandet av civila kontrollanter inom kollektivtrafiken är ett såväl socialt hjärtlöst som miljö- och fördelningspolitiskt kontraproduktivt förslag. Tänk om, tänk rätt – inför avgiftsfri kollektivtrafik!

Anders Karlsson, Socialistisk Politik

ANNONS