Minskad konsumtionskraft och hyreshöjningar på över tio procent är en giftig cocktail för många handlare i Göteborg med omnejd. Det generella ekonomiska läget är svårt att göra något åt, men verktyg finns för att handeln fortsatt ska kunna vara en jobbmotor i regionen.
Nyligen kunde vi läsa om leksaks-och barnbutiken Lilla Rummet, som efter 22 år tvingats lägga ned verksamheten. Anledningen? Verksamheten går helt enkelt inte runt till följd av hyreshöjningar som trädde i kraft vid årsskiftet och höga arbetsgivaravgifter. I samband med nedstängningen gick också arbetstillfällen förlorade. Tyvärr är det stor risk för att fler handelsföretag riskerar att gå samma öde till mötes.
Handeln är den fjärde största branschen i Västra Götalands-regionen och i Göteborg arbetar 40 000 människor inom handeln. Men utvecklingen vi nu ser kan innebära att dessa siffror sjunker avsevärt.
Konstruktiva dialoger
För att säkerställa att Göteborg även fortsatt ska vara en attraktiv handelsstad ligger det i samtliga aktörers intressen att ge butiker förutsättningar att verka. Vår uppmaning till fastighetsägare är tydlig. Sök konstruktiva dialoger och lösningar som leder till långsiktigt hållbara hyresförhållanden.
Handeln är en viktig jobbmotor i Göteborg och är för många unga det första mötet med arbetslivet. Antingen direkt efter studenten, eller i kombination med studier på universitet. Att unga har ett jobb att gå till när en lågkonjunktur stundar är viktigt. Historiskt är det en grupp som har svårt att hitta jobb i tuffa tider. Därför är det oroväckande att man nu från regeringens håll väljer att gå vidare med en rejäl höjning av arbetsgivaravgifter för unga mellan 19–23. Det innebär att kostnaderna för att anställa personer i dessa åldrar på nationell basis ökar med totalt 8 miljarder kronor per år, vilket motsvarar 25 000 anställda. Detta kan komma att slå mycket hårt mot Göteborgs unga och det är något våra lokalt valda politiker måste ta hänsyn till. Svensk Handel vill se att den nuvarande sänkningen för unga bör görs permanent som ett första steg. Nästa steg bör vara att dem ska gälla alla under 26. Politiken måste agera. För snart kan det vara för sent.
Verktyg finns alltså för att rädda annars livskraftiga företag och säkerställa att Göteborg kan vara en blomstrande handelsstad. Låt oss förhindra att fler butiker tvingas lägga ned sin verksamhet!
Martin Kits Chef för Näringspolitik och Opinionsbildning, Svensk Handel
Henrik Ekelund Näringspolitisk expert, Svensk Handel