Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Personer som ringer telefonjouren klockan tre på natten med tankar på att ta sitt liv väntar inte på att få en remiss till en landstingspsykolog, skriver Anders Anderberg och Bo Erlandsson. Bild: Stina Stjernqvist/TT, Privat

Hjälplinjen kan vara skillnaden mellan liv och död

Nationella hjälplinjen har funnits i 17 år och finansieras av staten. Vid årsskiftet läggs den ner. Från Jourhavande präst och Kyrkans SOS i Göteborg är vi mycket oroade av ett beslut som går stick i stäv med regeringens önskan att möta den ökande psykiska ohälsan i samhället, skriver Anders Anderberg och Bo Erlandsson.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Vi går i Sverige mot ett allt tydligare ensamsamhälle, som många mår dåligt av. Självmord är den vanligaste dödsorsaken för män upp till 44 år, och den näst vanligaste för kvinnor. Vi vet att samtalsjourerna kan vara skillnaden mellan att dö och att välja att fortsätta leva.

Vi vet att samtalsjourerna kan vara skillnaden mellan att dö och att välja att fortsätta leva

”Men borde inte den reguljära vården hantera detta? Det är väl deras uppgift?” Vi menar att det är ett allvarligt feltänk av flera anledningar.

Långt ifrån alla som ringer är vårdsökande.

De vi möter vill inte ha en diagnos. De vill möta någon som lyssnar. Nationella hjälplinjen och andra samtalsjourer behövs av just den anledningen. Ett argument för nedläggningen av hjälplinjen är att det skulle ge bättre patientsäkerhet. En märklig slutsats anser vi. Hjälplinjens uttalade syfte är att ge tillfälligt psykologisk stöd, inte behandling.

Hjälplinjens uttalade syfte är att ge tillfälligt psykologisk stöd, inte behandling

Den som ringer behöver stöd här och nu.

Personer som ringer telefonjouren klockan tre på natten med tankar på att ta sitt liv väntar inte på att få en remiss till en landstingspsykolog. I dag är Nationella hjälplinjen öppen alla dagar 13-22. Jourhavande präst och Kyrkans SOS håller öppet alla dagar 13-06 och besvarar tillsammans över 100 000 samtal per år, merparten under kvällar och nätter.

Resurserna räcker inte till.

30 000 samtal försökte nå fram till Nationella hjälplinjen förra året, knappt hälften kom fram. 1177 hänvisar redan nu till Jourhavande präst och till Kyrkans SOS, men vi hinner inte ta emot alla. Från Västra Götalandsregionen finns i dagsläget inga besked hur de kommer att möta det ökade trycket av hjälpsökande vid årsskiftet.

Ingen vårdfråga

Det som behövs nu är att aktörer på alla nivåer slutar reducera oro och självmordstankar till en vårdfråga. Vi behöver inte en nedläggning av landets enda samhällsfinansierade hjälplinje, utan en kraftig utökning av det suicidpreventiva arbete som den och andra samtalsjourer står för.

Att erbjuda anonyma stödsamtal på den hjälpsökandes villkor förebygger psykisk ohälsa och självmord

Att erbjuda anonyma stödsamtal på den hjälpsökandes villkor förebygger psykisk ohälsa och självmord. Det i sin tur avlastar regionerna, som kan fokusera på dem som aktivt söker vård. Alla vinner på ett ökat stöd till samtalsjourerna. Med tillskott av offentliga medel är vi redo att växla upp.

Anders Anderberg, samordnare för Jourhavande präst, Göteborgs stift

Bo Erlandsson, verksamhetschef Kyrkans SOS