Hisingslänken öppnar för bostäder och höghastighetståg

En Hisingslänk skulle i motsats till Västlänken göra något för det lokala resandet och därigenom möjliggöra ökat centralt byggande, vilket inte Västlänken gör, skriver Hans Sternlycke och Sten Jonsson.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS

Replik

Hisingslänken, 26/1

Gårdagruppens förslag om en Hisingslänk i stället för Västlänken är mycket flexiblare stadsbyggnadsmässigt och en möjlig väg ut ur dagens politiska låsning i Göteborg. Och den möjliggör för ett stopp i Göteborg för höghastighetståg Oslo-Köpenhamn.

Västlänken skulle blockera ett stopp genom att gå förbi Lisebergsstationen – den enda stationen utefter den genomgående banan. Man kan inte begära att ett höghastighetståg skall förlora tid på att gå in till säckstationen vid Centralen och ut igen.

Man kan dock undra varför Gårdastationen finns med i förslaget. Den ger inget extra utöver Centralstationen, när Lisebergsstationen finns, utan är möjligen något för framtiden.

ANNONS

En högbana är oslagbart billig, och sträckningen av den skulle, vad vi kan se, inte störa några bostäder.

Vi har tidigare föreslagit ett spår under jord eller på högbana från Lisebergsstationen till Centralstationen, där den skulle gå ovanför och tvärs den. Ett sådant alternativ bör också övervägas. En högbana är oslagbart billig, och sträckningen av den skulle, vad vi kan se, inte störa några bostäder.

Om man kör pendeltåg mellan Stenungsund och Kungsbacka över Hisingslänken men låter pendeltågen från Ale och Kungsbacka stanna i säckstationen finns det kapacitet över att också köra fjärrtågen Oslo-Köpenhamn den vägen.

En Hisingslänk skulle i motsats till Västlänken göra något för det lokala resandet och därigenom möjliggöra ökat centralt byggande, vilket inte Västlänken gör.

Bohusbanan bör få dubbelspår till Uddevalla enligt den utredning Västsvenska handelskammaren låtit WSP göra, som skulle ge 40 minuters restid för nio miljarder kronor, en miljard milen. Norra Bohusbanan bör rustas upp och förlängas över Idefjorden till Norge. Med Hisingslänken borde restiden bli snabbare med något kortare väg och mindre tid att passera Centralstationens spårområde.

En Hisingslänk skulle i motsats till Västlänken göra något för det lokala resandet och därigenom möjliggöra ökat centralt byggande, vilket inte Västlänken gör. Extra finansiering kan ges genom nya stationssamhällen efter banan, som i Säve.

Hans Sternlycke

vice ordförande Järnvägsfrämjadet

Sten Jonsson

arkitekt SAR

ANNONS