Rapporten gör ingen hemlighet av var skon klämmer: det räcker inte alls att främja övergång till förnybara drivmedel och alternativa färdsätt, utan kommunen måste verka kraftfullt och omgående för att få till en rejäl minskning av biltrafiken, skriver debattörerna.
Rapporten gör ingen hemlighet av var skon klämmer: det räcker inte alls att främja övergång till förnybara drivmedel och alternativa färdsätt, utan kommunen måste verka kraftfullt och omgående för att få till en rejäl minskning av biltrafiken, skriver debattörerna. Bild: Nils Petter Nilsson

Göteborgspolitikerna ser klimatfrågan som ett politiskt spel

Göteborg misslyckas med att vara den klimatsmarta förebild som kommunens politiker aspirerar på, skriver bland andra Oskar Tagesson, ordförande för Naturskyddsföreningen i Göteborg.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Göteborgs stads nya miljö- och klimatprogram syftar till att göra Göteborg till ”en ekologiskt hållbar stad 2030”. Programmet är stadens styrande dokument i en livsviktig och brådskande fråga där kommunen upprepade gånger uttalat sin ambition att vara en förebild, både i Sverige och hela EU.

Så hur går det? I dagarna släppte miljöförvaltningen sin första uppföljningsrapport som bedömer hur väl målen i programmet hittills uppfyllts. Resultatet är nedslående. Här fokuserar vi på klimatdelen av programmet, men det finns allvarliga brister även i de andra delarna (avsnitten Naturen och Människan).

Av de fyra delmålen för klimatet bedömer man att bara ett är på väg att uppfyllas, nämligen ”Göteborgs Stad producerar enbart energi av förnybara källor”. Detta stämmer utifrån hur programmet definierat målen, men märk att cirka 75 procent av stadens fjärrvärme kommer från oljeraffinaderierna och avfallsförbränningen. Dessa förorenande verksamheter räknas dock inte in i bedömningen eftersom de inte sker i stadens regi.

ANNONS

Minska biltrafiken

Den absolut sämsta prognosen ges för utsläppen från transporter. Nuvarande tendens ger inte ens halva den minskning som är programmets mål. Rapporten gör ingen hemlighet av var skon klämmer: det räcker inte alls att främja övergång till förnybara drivmedel och alternativa färdsätt, utan kommunen måste verka kraftfullt och omgående för att få till en rejäl minskning av biltrafiken. Tyvärr har sådana åtgärder lyst med sin frånvaro hittills, och turerna kring Skeppsbrogaraget är ett trist exempel på hur många av stadens politiker fortfarande sitter fast i bilnormen. Man måste tänka om radikalt här för att kunna visa sig som förebild på klimatområdet, men också för att kunna skapa en attraktiv stadsmiljö med rum där människor vill och kan vistas tillsammans.

Det finns också mer övergripande strukturella problem när det gäller styrningen av klimatarbetet. Rapporten pekar på behovet av en tydlig rollfördelning mellan olika aktörer, och av gemensam planering. Konkreta handlingsplaner samt en seriös attityd till uppdraget från alla aktörer är ett måste. Beslutsfattarna bör snabbt ta till sig dessa rekommendationer.

Man måste tänka om radikalt här för att kunna visa sig som förebild på klimatområdet, men också för att kunna skapa en attraktiv stadsmiljö med rum där människor vill och kan vistas tillsammans

Klimatkrisen är global, men den kan omöjligen lösas utan kraftfulla insatser på alla plan, inte minst det lokala. I nuläget förefaller det som många Göteborgspolitiker ser klimatfrågan som en del av det politiska spelet snarare än ett seriöst åtagande. När nu de egna tjänstemännen gör bedömningen att en ”omfattande omställning” krävs för att ens närma sig målen i det egna miljö- och klimatprogrammet, vill vi uppmana politikerna att visa att de menar allvar med sina ambitioner. Vad kan vara viktigare?

ANNONS

Dan Baeckström, medlem i Naturskyddsföreningen i Göteborg

Lisa Åkesson, medlem i Naturskyddsföreningen i Göteborg

Ingrid Blidberg, medlem i Naturskyddsföreningen i Göteborg

Oskar Tagesson,Ordförande, Naturskyddsföreningen i Göteborg

ANNONS