Skolan handlar inte enbart om akademisk kunskap också en plats där våra unga utvecklar viktiga sociala och emotionella färdigheter. Genom att återinföra betyg i ordning och uppförande, skapar vi en tydlig riktning och struktur som är avgörande för deras framtida liv, skriver debattörerna.
Skolan handlar inte enbart om akademisk kunskap också en plats där våra unga utvecklar viktiga sociala och emotionella färdigheter. Genom att återinföra betyg i ordning och uppförande, skapar vi en tydlig riktning och struktur som är avgörande för deras framtida liv, skriver debattörerna. Bild: JESSICA GOW / TT

Gör upp med flumskolan och återinför ordningsbetyg

Vi står inför en stor utmaning där klassrummens oro och störningar inte bara är ett tecken på en bristande disciplin, utan snarare en spegling av en i många fall djupare kulturell och pedagogisk klyfta. Återinförandet av ordningsbetyg är inte en tillbakagång, utan en nödvändighet för att återskapa en trygg och studiefokuserad atmosfär, skriver tre moderata politiker i Göteborg.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

I helgen samlades göteborgsmoderaterna till årsmöte för att forma framtidens politik och besluta om viktiga vägval för vårt parti. En brännande och akut fråga är vårt förslag om att återinföra ordningsbetyg i den svenska skolan. Ordningsbetyg skulle sända en tydlig signal om att gott uppförande är en central norm i svensk skola och i vårt land.

Det är hög tid att vi lägger denna viktig pusselbit på plats för att en gång för alla göra upp med den svenska flumskolan och börja återtåget mot den svenska kunskapsskolan. I Sverige, ett land som alltid strävat efter att ligga i framkanten av utbildningsreformer och elevvälbefinnande, står vi nu inför ett avgörande vägval.

ANNONS

Vägvalet innebär att vi måste fundera på våra värderingar kring skolans roll, inte bara som en kunskapsförmedlare utan också som en viktig formare av våra unga medborgare.

Vanligt förekommande

Vi lade därför i helgen fram en motion på Moderaterna i Göteborgs årsmöte om återinförandet av betyg i ordning och uppförande. Det är ett system som avskaffades för över sex decennier sedan men som nu, mer än någonsin, förtjänar att återinföras. Ordningsbetyg är i dag vanligt förekommande i andra europeiska länder, bland annat i våra närmsta grannländer, Norge och Finland.

Vi kommer att jobba hårt för att ta denna fråga vidare nationellt, dels inom vårt eget parti, men också i samarbete med andra partier samt de parter som vill vända utvecklingen i den svenska flumskolan. Vi vill göra det tillsammans med de parter som vill se en förändring i den svenska skolan, och inte vill fortsätta på den nuvarande vägen av försämrad ordning och sjunkande skolresultat.

Skolan handlar inte enbart om akademisk kunskap utan är också en plats där våra unga utvecklar viktiga sociala och emotionella färdigheter. Genom att återinföra betyg i ordning och uppförande, skapar vi en tydlig riktning och struktur som är avgörande för deras framtida liv. Det borde vara självklart att man i den svenska skolan ska lära sig respekt, punktlighet och ansvar – kvaliteter som är oersättliga i det vuxna samhällslivet.

ANNONS

Betyg i ordning och uppförande förbereder våra elever för ett framtida yrkesliv där professionellt beteende är en grundförutsättning

Elevers beteende i skolan har en tydlig koppling till deras akademiska framgångar. En miljö som främjar ansvarstagande och engagemang har en direkt korrelation med förbättrade skolresultat. Genom ordningsbetyg skapar vi inte bara en bättre skolmiljö, utan vi lägger också grunden för sunda värderingar och våra elevers långsiktiga framgång.

Betyg i ordning och uppförande förbereder våra elever för ett framtida yrkesliv där professionellt beteende är en grundförutsättning. Det är därför en ovärderlig lektion i ansvarstagande som börjar i klassrummet och sträcker sig långt bortom skolans väggar.

Ingen av oss debattörer tror att återinförda betyg i ordning och uppförande är den enda lösningen på alla problem kring ordning och uppförande i skolan. Det är alltid främst föräldrarnas uppgift att uppfostra sina barn och det är där tyngden måste ligga, men skolan spelar också en oerhört viktig roll. Ordningsbetyget skulle ge lärarna ytterligare ett verktyg som tillsammans med tydliga förväntningar på elevernas uppförande i skolan kommer ta oss ett steg närmare den skola som vi alla vill ge våra barn.

Ordning och respekt

Det är dags att vi i Sverige tar detta steg. Vi måste våga se att en skola präglad av ordning, respekt och akademisk ambition inte bara är möjlig, utan avgörande för vårt samhälles framtid. Låt oss därför gemensamt arbeta för att återinföra betyg i ordning och uppförande, inte som en återgång till det förflutna, utan som en bro mot en mer lovande och strukturerad framtid för våra unga.

ANNONS

Vi sträcker nu ut en hand mot alla er som vill se en förändring i den svenska skolan och kräver att den moderatledda regeringen agerar skyndsamt få denna reform på plats. Det är avgörande för att ge oss verktygen för att åter göra Sverige till en av världens främsta kunskapsnationer.

Anneli Rhedin (M), oppositionsråd i Göteborg

Hampus Magnusson (M), oppositionsråd i Göteborg

Nicklas Gretzer (M), ersättare i grundskolenämnden i Göteborg

ANNONS