Och om man tror att hemmets jordfelsbrytare utgör ett fullgott skydd mot detta är det en falsk trygghet, de är inte heller anpassade efter den långvariga påfrestningen från elbilsladdning, skriver debattören.
Och om man tror att hemmets jordfelsbrytare utgör ett fullgott skydd mot detta är det en falsk trygghet, de är inte heller anpassade efter den långvariga påfrestningen från elbilsladdning, skriver debattören. Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT

Gör det olagligt att ladda elbilen genom eluttaget

Antalet elbilar på vägarna fortsätter att öka – de senaste två åren har siffran nästan trefaldigats, enligt SCB. Det här är något positivt, framför allt för klimatet och en utveckling som behövs för att samhället ska komma bort ifrån beroendet av fossila bränslen. Men att ladda sin elbil via eluttaget kan vara extremt brandfarligt och kan innebära omfattande skador på liv och egendom, skriver Axel Philipson.

ANNONS
|

I dag laddas nästan 90 000 personbilar genom ett vanligt eluttag – trots att det bestämt avråds av Elsäkerhetsverket, Brandskyddsföreningen och försäkringsbolag. Att ladda sin elbil via eluttaget kan vara extremt brandfarligt och kan innebära omfattande skador på liv och egendom. Ändå ökar antalet bilar som laddas på detta sätt stadigt. Därför bör regeringen skärpa lagstiftningen så att laddning av elbil inte längre får ske genom eluttaget utan via säkra laddpunkter.

Antalet elbilar på vägarna fortsätter att öka – de senaste två åren har siffran nästan trefaldigats, enligt SCB. Det här är något positivt, framför allt för klimatet och en utveckling som behövs för att samhället ska komma bort ifrån beroendet av fossila bränslen.

ANNONS

Ökat drastiskt

Ett problem är däremot bristen på säkra laddpunkter för alla dessa elbilar. Även om antalet har ökat drastiskt de senaste åren är det fortfarande alldeles för många som väljer att ladda sin elbil direkt i eluttaget, i så kallade schukouttag. I en Sifo-undersökning som Zaptec nyligen lät genomföra uppgav en av sex (16 procent) av de som har någon form av elbil att de laddar sin bil direkt i eluttaget – vilket skulle kunna motsvara knappt 90 000 laddbara personbilar. 2030 förutspår Mobility Sweden att Sverige har 2,5 miljoner laddbara bilar – det skulle innebära 450 000 bilar som laddar via eluttaget, om vi inte höjer riskmedvetenheten.

Bild: Marie von Krogh

Schukouttaget uppfanns på 1920-talet och har inte uppdaterats nämnvärt sedan dess. Det klarar av att leda ström till exempelvis vattenkokare men får det betydligt tuffare med elbilsladdning under en längre tid. Vi har redan sett flera fall där laddning av elbil genom dessa uttag har fått allvarliga konsekvenser. I somras brann till exempel tre radhus i Stockholm ned på grund av en brand som startade efter att en elbil som stod i ett garage fattat eld.

När även en elbil ska kopplas in på samma nät blir belastningen under lång tid för stor och risken för överhettning som leder till bränder ökar enormt

Numera har de flesta svenska hushåll många apparater hemma som är inkopplade i elnätet: allt ifrån disk- och tvättmaskiner till solceller. När även en elbil ska kopplas in på samma nät blir belastningen under lång tid för stor och risken för överhettning som leder till bränder ökar enormt. Och om man tror att hemmets jordfelsbrytare utgör ett fullgott skydd mot detta är det en falsk trygghet, de är inte heller anpassade efter den långvariga påfrestningen från elbilsladdning.

ANNONS

Brandskyddsföreningen liknar schukouttaget vid ett reservhjul som bara ska användas i nödfall och under kort tid. Redan idag avråder Elsäkerhetsverket från att ladda elbilar i schukouttag. Användning av timer eller förlängningssladd avråds också. Istället rekommenderar myndigheten villa- och fastighetsägare samt brf-styrelser att installera laddbox. Det kan upplevas som en stor investering men det är en helt livsnödvändig investering för el- och brandsäkerheten.

Vara säker

Men att använda laddbox för sin elbilsladdning är inte bara säkrare, det möjliggör också att automatiskt ladda när elpriset är som lägst och att ladda snabbare. Eftersom installationen sker av en certifierad elektriker kan man dessutom vara säker på att elsäkerheten är hög. Man riskerar inte heller att försäkringsbolaget kan neka en ersättning om något händer, vilket annars skulle kunna vara fallet vid laddning via schukouttaget, eftersom man kan ha ansetts ha påverkat hemmets elsystem på ett sätt som ökat brandrisken.

Ju fler elbilar svenskarna köper desto större kommer riskerna för bränder orsakade av elbilsladdning att bli. Samhällskostnaderna är för höga för att låta den här utvecklingen få fortsätta. Vi uppmanar därför regeringen att ta fram ett lagstadgat förbud mot laddning av elbilar genom eluttaget. Ett förbud som faktiskt redan finns i vårt grannland Norge. En potentiellt stor ökning av bränder som orsakas av laddning med primitiva uttag som inte är gjorda för elbilsladdning är en helt onödig situation för ett utvecklat land som Sverige – det är som att åka bil utan bälte.

ANNONS

Axel Philipson, vd laddboxföretaget Zaptec Sverige

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS