Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Gobigas en del av lösningen

Det kommer att behövas både gas och el för att ställa om fordonsflottan. Att ställa två goda alternativ mot varandra bidrar inte konstruktivt till att nå målet – en fossiloberoende fordonsflotta, skriver Karin Froborg, vd Eon Biofor.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Replik

Gobigas, 8/12

I en replik har den oberoende miljödebattören Hugo Norell, gjort sig till talesperson för Eon. Vi varken känner igen eller ställer oss bakom det han påstår.

Svenskt Gastekniskt Center (numera integrerat i Energiforsk) har beräknat hur stort metanläckaget är i hela fordonsgaskedjan, och kommit fram till att med dagens teknik ligger läckaget på sammanlagt 0,5 – 0,6 procent. Klimatmässigt långt bättre än alla fossila drivmedel som fordonsgasen tränger ut, och långt ifrån de 2 – 5 procent som Norell hävdar.

Eon lämnade Gobigasprojektet för fyra år sedan. Men orsaken hade absolut inget med påstådda metanläckage att göra. Det berodde i stället på att vi ville prova en annan teknik – trycksatt förgasning i stället för atmosfärisk förgasning som används på Gobigas.

Till skillnad från Göteborg Energi har Eon ingen förgasningsanläggning än, men vi gläds åt de framsteg som gjorts på Gobigas och som ytterligare påvisat förgasningsteknikens många fördelar. Vi är kund till Gobigas och köper mycket av den gas som produceras lokalt i Göteborg.

Alla alternativ viktiga

Eon ser ingen trend där fordonstillverkarna i dag går ifrån gasdrift för att utveckla eldrift. Vi upplever tvärtom att det finns en lyhördhet för vad som krävs för att ställa om till en fossiloberoende transportsektor. Seriösa marknadsaktörer inser att omställningen är en stor utmaning för samhället, där det inte går att exkludera några förnybara alternativ.

Klimatmässigt är en omställning ett måste. På Eon är vi övertygade om att både gas och el behövs för att ersätta den massiva dominans av fossila drivmedel som utmärker transportsektorn i dag. Att ställa två goda alternativ mot varandra, bidrar inte konstruktivt till det övergripande målet – en fossiloberoende fordonsflotta.

Karin Froborg

vd Eon Biofor