Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Nästan 9 av 10 svenskar använder SVT varje vecka, vilket är långt mer än för någon annat jämförbar media i Sverige, skriver Hanna Stjärne, vd SVT. Bild: SVT
Nästan 9 av 10 svenskar använder SVT varje vecka, vilket är långt mer än för någon annat jämförbar media i Sverige, skriver Hanna Stjärne, vd SVT. Bild: SVT

Globala mediejättar kommer aldrig möta svenska behov

Facebook, Tiktok och Netflix kommer aldrig ha svenska behov som främsta fokus. För att möta befolkningens behov i framtida kriser behövs medier med hög räckvidd, stort förtroende och möjlighet att nå ut till hela befolkningen, skriver Hanna Stjärne, vd SVT.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Just nu förs en politisk debatt om att smalna av och minska public service. Om så sker riskerar SVT att nå betydligt färre svenskar än idag. I den pågående corona-krisen spelar svenska medier en livsviktig roll. Trots stora förändringar i medielandskapet har allmänheten framför allt vänt sig till traditionella medier för att informera sig om pandemin. Det gäller även unga.

Att stora delar av befolkningen har kontakt med SVT, också genom samlande program som ”På Spåret” och ”Vinterstudion”, är viktigt för att SVT ska kunna fortsätta att bidra i samhällskriser som en del av totalförsvaret.

Vanligaste mediekällan

Enligt undersökningar från Novus och Vetenskap & Allmänhet är SVT den mediekälla flest använder för att ta del av information om pandemin och den man litar mest på. Samma mönster har setts vid andra kriser, som terrordådet på Drottninggatan och skogsbränderna sommaren 2018.

Under pandemin har man tagit del av nyheter, granskningar och information på till exempel svt.se, i Aktuellt och SVT:s lokala nyheter. I en kris behöver människor också kultur och gemenskap och SVT har därför gjort en lång rad programsatsningar för att möta även dessa behov. Under året har räckvidden, förtroendet och det upplevda samhällsvärdet av SVT ökat kraftigt. 77% anser att SVT har stort samhällsvärde. Nästan 9 av 10 svenskar använder SVT varje vecka, vilket är långt mer än för någon annan jämförbar media i Sverige.

Coronaviruset har gjort att samhällets beredskap hamnat i blixtbelysning. Hotbilden mot Sverige blir bredare och allt mer komplex. Hoten är både politiska, ekonomiska och militära. Det finns även risk för naturkatastrofer som bränder och översvämningar. I våra samtal med experter varnar man för att påverkansoperationer kommer att öka de kommande åren. Under pandemin är samhällets sårbarhet uppenbar. SVT har under året hanterat IT-attacker och större angrepp på journalister från bland andra NMR och rustat upp skyddet ännu mer för att säkra allmänhetens tillgång till information.

Avgörande med mångfald

För att samhället ska kunna hantera kriser är det avgörande med en mångfald av medier som informerar och granskar. Och att det finns medier med hög räckvidd som alla kan ta del av. SVT är garanterat svenskägt, har höga krav på tillgänglighet och en hög krisförberedelse genom sitt unika beredskapsuppdrag. Som en del av totalförsvaret arbetar SVT kontinuerligt med att följa hotutvecklingen och stärka säkerhet och robusthet. På SVT:s digitala tjänster, som används av närmare 70 procent av befolkningen varje vecka, förmedlas digitala VMA:n.

För att möta befolkningens behov i framtida kriser behövs medier med hög räckvidd, förtroende, närvaro och möjlighet att nå ut till hela befolkningen. För att SVT även framöver ska kunna ha en sådan roll krävs:

Ett fortsatt brett uppdrag. Det är SVT:s räckvidd i vardagen som möjliggör att många nås i kris. Att smalna av SVT har inte heller folkligt stöd och det har blivit ännu tydligare under pandemin. När vi under våren ställt frågan med hjälp av Norstat uppger 85% av svenskarna att SVT bör göra program i alla genrer, även underhållning. Det är en ökning med 11 procent jämfört med 2019. Endast 4 procent är emot. Underhållningsprogram är även viktiga för att möta de behov som kan uppstå i en kris. I ”En kväll tillsammans” varvades berättelser från vårdpersonal med uppträdanden av folkkära svenska artister. När den stora gruppen äldre blev isolerade i sina hem fyllde SVT dagtablån i SVT1 med klassiska dramaserier, filmer och underhållning. Och förstås ”Hemmagympa med Sofia”.

Närvaro i hela landet. En kris kan uppstå var som helst i landet. I dag finns SVT på 40 orter i Sverige och målet är att finnas på minst 50 platser inom tre år. Under 2021 öppnas redaktioner i Sveg, Fagersta, Lund och Flemingsberg. Både kommersiella medier och public service behövs över hela landet och forskning visar att dessa stärker varandra snarare än konkurrerar. För att underlätta under coronakrisen har SVT delat innehåll med andra medier, till exempel datajournalistik och livesändningar av presskonferenser. Det samarbetet vidareutvecklar vi nu.

Att människor kan nå SVT online både i vardag och i kris. Digitaliseringen har tagit ett stort kliv i samband med pandemin och allt fler tar del av SVT enbart online, även bland de allra äldsta. Men det är bara för sändningarna i marknätet som krav kan ställas på täckning, säkerhet och robusthet. Innan publiken kan få tillgång till innehåll över internet måste det genom en lång rad grindvakter, som operatörer, ägare av operativsystem och aggregeringstjänster. Här måste politiken säkerställa att människor kan ta del av innehåll online som kan vara avgörande för liv och hälsa.

För att möta svenska folkets behov i framtida kriser behöver politiken skapa förutsättningar för ett starkt public service sida vid sida med en stark svensk kommersiell mediemarknad.

För att möta svenska folkets behov i framtida kriser behöver politiken skapa förutsättningar för ett starkt public service sida vid sida med en stark svensk kommersiell mediemarknad. Tidningsutgivarna lyfte nyligen förändringar som behöver göras av stödet till kommersiella medier. I mediebranschen pågår också gemensamma konstruktiva samtal om det som har störst påverkan på svenska mediers möjlighet att verka: globala plattformsjättar. De har ett stort inflytande över det offentliga samtalet och tar majoriteten av annonsintäkterna, men bidrar inte till svenska förhållanden på ett rimligt sätt.

Facebook, Tiktok och Netflix kommer aldrig ha svenska behov som främsta fokus. Och de kommer heller aldrig axla ett beredskapsuppdrag i kris.

Hanna Stjärne, vd SVT