Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Sett till klimat, miljö, hälsa och ekonomi är cykeln bästa färdmedlet. Ändå vardagscyklar bara 11 procent av Sveriges befolkning, skriver debattörerna.
Sett till klimat, miljö, hälsa och ekonomi är cykeln bästa färdmedlet. Ändå vardagscyklar bara 11 procent av Sveriges befolkning, skriver debattörerna.

Ge barn bättre förutsättningar att cykla till skolan

Sommarlovet är över, världen står i brand, IPCC larmar om behovet av akuta åtgärder. Samtidigt fylls vägarna till landets skolor återigen av bilburna barn. Just när vi behöver ställa om som mest slussar vi in ännu en generation i ohållbara vanor, skriver Emma Sundh, Annika Sundin och Sophia Schyman.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Nästan en miljon barn är tillbaka i skolan igen. Trots att vi befinner oss i ett allvarligt läge, där vi ska sänka utsläppen drastiskt, blir var fjärde elev körd till skolan med bil. Endast futtiga 14 procent tar cykeln. Detta trots att 6 av 10 elever på låg- och mellanstadiet har två kilometer eller mindre till skolan. På 1970-talet gick eller cyklade 9 av 10 barn till skolan. En oroväckande utveckling oh det är dags att vända trenden.

Bästa färdmedlet

Sett till klimat, miljö, hälsa och ekonomi är cykeln bästa färdmedlet. Ändå vardagscyklar bara 11 procent av befolkningen. All forskning pekar på att vi rör oss för lite och majoriteten av alla barn och tonåringar i Sverige är alltför stillasittande. Samtidigt visar omfattande forskning att elever som haft en aktiv start på morgonen mår bättre, har lättare att koncentrera sig och får bättre resultat.

Sverige har missat att nå miljökvalitetsmålet ”Frisk luft” framtaget för att minska luftföroreningars skador på människor, djur och miljö. Halterna av luftburna partiklar är fortfarande för höga och få av landets kommuner har kännedom om situationen med luftkvalitet kring skolor och förskolor. Barn är extra känsliga. Att andas in luftföroreningar innebär risk för allvarliga och livslånga konsekvenser för utveckling av lungor och hjärna.

Viljan finns

Studier visar att barn vill cykla till skolan oftare än de gör och får för sina föräldrar. Vad gör att vi vuxna klamrar oss fast vid bilratten? I vissa fall sätter förutsättningarna käppar i cykelhjulet, som brist på cykelvägar, bråttom till jobbet eller för stora avstånd. Men alltför ofta är det en stark bilnorm (”alla andra tar ju bilen”) eller rädsla för biltrafikanter. Om barnen fortsätter att fasas in i fossila vanor, gör vi dem inte bara medskyldiga till utsläppen – vi lämpar också över en skyhög klimat- och hälsoskuld på nästa generation.

Det ska vara alla barns rätt att ta sig till skolan på ett säkert och hållbart sätt, utan att bidra ytterligare till en eskalerande klimatkris

Det ska vara alla barns rätt att ta sig till skolan på ett säkert och hållbart sätt, utan att bidra ytterligare till en eskalerande klimatkris. För nå uppsatta miljö- och klimatmål och för att få en hållbar och frisk befolkning krävs krafttag.

Vi vill att:

• Kommuner omedelbart skapar förutsättningar som gör det attraktivt och säkert att välja cykeln, i hela landet. Samt regelbundet mäter luftkvaliteten vid skolor och förskolor.

• Hastighetsbegränsningen för att passera ett barn på cykel sänks till 30 km/h.

• Säker cykling införs i läroplanen, samt cykellek i skolgårdsmiljö.

• Alla nya skolor planeras så att barnen tryggt kan ta sig dit med cykel eller till fots.

• Bilförbud införs i anslutning till skolor och att parkeringsplatser anläggs på avstånd för förbättrad luftkvalitet.

Emma Sundh, grundare initiativet #cykeluppropet

Annika Sundin, grundare #cykeluppropet

Sophia Schyman, grundare #cykeluppropet