Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Ungas proteströrelse mot klimatförändringarna tar i dag världen med storm, skriver Amanda Soltanian. Bild: Privat, Janerik Henriksson/TT

Gör plats för framtiden och Generation Z

Generation Z. Vi föddes rakt in i internet, jobbar hårt och drömmer stort. Nu är vi på frammarsch i företag och organisationer, på sociala medier och runt om i världen. Men med en ny generation kommer nya krav och förväntningar, skriver föreläsaren Amanda Soltanian.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Ungas proteströrelse mot klimatförändringarna tar i dag världen med storm. I dag oroar sig barn mellan 11 och 15 år mer för klimatförändringar än familjens ekonomi eller att inte ha några kompisar i skolan.

Dagens ungdomsgeneration står utan tvivel inför en framtid där nya omvälvande förändringar kommer prägla våra liv – vare sig vi vill det eller inte.

Faktum är att äldre generationer har mycket att vinna på att försöka förstå vilka vi är och vad våra drivkrafter bottnar i

Trots det bemöts unga stundvis med stor skepticism från vuxenvärlden. Vårt allvar förlöjligas, vår förändringsvilja avfärdas och våra agendor misstänkliggörs. Men faktum är att äldre generationer har mycket att vinna på att försöka förstå vilka vi är och vad våra drivkrafter bottnar i.

Helt nya förutsättningar

Så vilka är vi?

Dagens unga generation är minst lika gåtfull som den varit i alla tider, däremot särskiljer vi oss genom att ha varit uppkopplade från barnsben. Hälften av oss är uppkopplade och matas med information hela tio timmar om dagen. Det konstanta informationsflödet har gjort oss välinformerade då vi ser världen från alla vinklar – till och med vinklar som inte finns i form av fejknyheter och manipulerad data.

Hälften av oss är uppkopplade och matas med information hela tio timmar om dagen

Som ett resultat är vi en generation med inbyggda bluffsensorer. Många av oss är mer kritiska och ifrågasättande, men också mer sparsamma med vår uppmärksamhet. Vi har en attention-span på ynka åtta sekunder, vilket gör vårt intresse svårare att fånga än aldrig förr.

Mer mångfald

Ju fler valmöjligheter, desto mer olika tenderar vi också att bli. Generation Z innefattar alla som är födda från 1997 fram till 10-talet och är en generation i ett demografiskt skifte. Globalt visar statistik att nästan hälften av oss identifierar sig som icke-vita. I USA är vi inte bara den största åldersgruppen, utan också den mest etnisk mångfaldiga i amerikansk historia.

Att växa upp i en värld där alla är olika stärker vår förväntan på mångfald runt omkring oss

Att växa upp i en värld där alla är olika stärker vår förväntan på mångfald runt omkring oss. Det gäller allt från representation hos makthavare och politiker till våra arbetsplatser och på filmduken. Ungdomsbarometerns undersökning av Generation Z visade nyligen att dagens unga värderar just mångfald som en allt viktigare aspekt när de väljer arbetsplats.

Jobbar hårt

Vi har vuxit upp under en global finanskris, politisk instabilitet och ett allt mer brådskande klimathot, och det har i allra högsta grad format oss till de vi är. Resultatet är en ungdomsgeneration bestående av trygghetsnarkomaner som drömmer om stabilitet.

Den osäkra omvärlden har dessutom gjort oss både beredda, och ganska bekväma, med tanken att behöva jobba hårt. Faktum är att hela åtta av tio av oss förväntar sig behöva arbeta hårdare för att komma någonstans jämfört med tidigare generationer.

Faktum är att hela åtta av tio av oss förväntar sig behöva arbeta hårdare för att komma någonstans jämfört med tidigare generationer.

Så hur ska du bära dig åt för att nå ut till oss som är ständigt uppkopplade, ifrågasätter och suktar efter trygghet?

Det handlar om att inge en känsla av autenticitet. Tillgängligheten av information har gjort oss till en av de mest ifrågasättande generationen genom tiderna. Vill du lyckas fånga vår uppmärksamhet på bara åtta sekunder krävs det att du är beredd att sticka ut från mängden, men det är inte samma sak som att vara naiv eller omedveten om ditt förtroendekapital.

Det lyser igenom om du saknar autenticitet som bakomliggande drivkraft och bara är ute efter att tjäna pengar. Som att kampanja för mångfald när man saknar mångfald inom sina egna rader eller ta ställning för klimatet utan att det genomsyrar den egna verksamheten. Granskning är i dag ett klick bort för vem som helst.

Utveckling a och o

Samma sak gäller när vi letar nya arbetsgivare.

“De två viktigaste faktorerna när Generation Z söker jobb är en stärkande och upplyftande arbetsmiljö och potential att växa och utvecklas i sitt arbete”, enligt World Economic Forum. Tre av fyra önskar samtidigt ha flera olika roller och uppgifter i en organisation. Vi vill känna att vi ständigt utvecklas och utmanas i våra arbetsroller.

Den som lyckas möta våra önskemål kan räkna med lojala medarbetare och ambassadörer. För bolag som vågar ta ställning och därigenom är rätt i tiden bygger förtroende hos Generation Z.

Vilka slutsatser kan vi dra?

Det blir visserligen svårare och svårare för företag och organisationer att få grepp om en generation som är etniskt mångskiftande, kritisk och som vågar ställa höga krav. Men den som gör hemläxan genom att vara autentisk, erbjuda trygghet och drilla oss på jobbet har mycket att vinna.

För min generation må vara svårflörtade, men vi är också lojala, självgående och arbetsvilliga när vi väl hittat rätt.

Det är hög tid att förbereda sig för att möta Generation Z.

Amanda Soltanian, föreläsare Kacim Comms och Höj Rösten Politikerskola Alumn, tillhör Generation Z