Avgiftsfri kollektivtrafik är inget nytt påfund. I mars 2020 blev Luxemburg första land i världen som tog bort avgiften, skriver debattörerna.
Avgiftsfri kollektivtrafik är inget nytt påfund. I mars 2020 blev Luxemburg första land i världen som tog bort avgiften, skriver debattörerna.

Gör kollektivtrafiken avgiftsfri i Göteborg

Den globala uppvärmningen är vår tids stora ödesfråga, samtidigt som de konkreta åtgärderna för att bromsa den är helt otillräckliga. En lokal åtgärd av betydelse skulle vara att införa avgiftsfri kollektivtrafik, skriver Evelina Johansson Wilén och Anders Karlsson, Socialistisk politik, Göteborg.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS

I dag står privatbilismen för nästan 20 procent av Sveriges samlade utsläpp av växthusgaser, samtidigt som kollektivtrafiken i Göteborg endast utgör runt 40 procent av stadens motoriserade resor. Det kollektiva resandet måste öka radikalt. Ett avgörande schackdrag är att införa avgiftsfri kollektivtrafik – i kombination med en planmässig utbyggnad.

Gagnar medborgarna

Avgiftsfri kollektivtrafik skulle dessutom gagna medborgare med tunnare plånböcker. Sedan 2019 har månadsavgiften höjts från 620 kronor till 795 kronor. Det är en en tung utgiftspost för arbetslösa, sjukskrivna, förtidspensionerade och andra låginkomsttagare. Vi skulle också bli av med den kostnad som biljettkontrollerna utgör, vilket i dag årligen löper på 140 miljoner kronor genom ett upphandlingsavtal med den danska storkoncernen ISS.

ANNONS

Avgiftsfri kollektivtrafik är inget nytt påfund. I mars 2020 blev Luxemburg första land i världen som tog bort avgiften. Bland städer är Estlands huvudstad Tallinn det mest kända exemplet och av svenska kommuner har i dag Fagersta, Hallstahammar, Ockelbo, Sala samt Surahammar helt avgiftsfritt.

Hur kan detta finansieras? Tidningen Dagens ETC som har räknat på det har kommit fram till att det vid en inkomst på 25 000 kronor/månad skulle innebära en skattehöjning på 328 kronor per månad – mindre för dem därunder och mer för dem däröver. I beräkningen har även en höjd driftskostnad med 20 procent på grund av ökat resande, samt att kontrollanterna arbetar kvar men med andra uppgifter, räknats in. Pensionärer, som redan i dag till största delen åker gratis, bör självklart undantas från skattehöjningen. Det skulle dock endast betyda en ytterligare marginell höjning för övriga.

Höj vägtullarna

Det är också rimligt att höja avgifterna på vägtullarna för att snabbt styra om det privata resandet mot gemensamt och bidra till finansieringen av kollektivtrafikens utbyggnad. Kampanjen för ett bilfritt Grönsakstorget är dessutom ett initiativ i rätt riktning.

En än mer genomgripande och verkningsfull åtgärd skulle givetvis vara att avgiftsfri kollektivtrafik infördes generellt över hela Sverige.

En än mer genomgripande och verkningsfull åtgärd skulle givetvis vara att avgiftsfri kollektivtrafik infördes generellt över hela Sverige, med en återinförd förmögenhetsskatt som en möjlig finansieringskälla, men Göteborg behöver inte vänta – ta steget nu!

ANNONS

Evelina Johansson Wilén, Socialistisk politik, Göteborg

Anders Karlsson, Socialistisk politik, Göteborg

ANNONS