Ett alternativ eller komplement till att anställa lärarassistenter kunde därför vara att erbjuda välmeriterade äldre lärare kombinationstjänster, där de kunde ha kvar viss undervisning och samtidigt utnyttja en del av tjänsten till en mentorsroll för att stödja kolleger på olika sätt, skriver debattören.
Ett alternativ eller komplement till att anställa lärarassistenter kunde därför vara att erbjuda välmeriterade äldre lärare kombinationstjänster, där de kunde ha kvar viss undervisning och samtidigt utnyttja en del av tjänsten till en mentorsroll för att stödja kolleger på olika sätt, skriver debattören. Bild: Jonas Ekströmer/TT

Flexibla lärartjänster kan lösa skolproblemen

Skolvärlden behöver tänka om. Lägg krutet på flexibla tjänster där erfarna lärare kan bidra och stötta på ett sätt som underlättar för både personal och elever, istället för att anställa lärarassistenter med otydliga uppdrag, skriver den före detta gymnasieläraren Lena Halldin.

ANNONS

Stor lärarbrist hotar framöver samtidigt som situationen för de som nu arbetar i skolan blir allt tyngre. Fler och fler lockas att överge yrket, många nyligen utbildade, andra några år före 65. Ett sätt att få fler att stanna kvar kan vara att skapa flexibla tjänster för erfarna lärare. Med tjänster som delas mellan undervisning och kollegialt stöd, det vill säga mentorskap för yngre kolleger, kunde fler äldre lärare orka längre samtidigt som yngre kunde få både avlastning och fortbildning.

Ett sätt att få fler att stanna kvar kan vara att skapa flexibla tjänster för erfarna lärare.

Stor brist på lärare

Det kommer att saknas uppemot 50 000 lärare om 15 år enligt prognoser. Precis som inom sjukvården och polisen är anledningarna dels att såväl äldre som yngre lämnar yrket i förtid, dels att färre – av olika skäl – lockas att utbilda sig till dessa problemtyngda yrken. Ju mindre kvalificerad arbetskraft som finns kvar, desto svårare blir situationen för dem som strävar vidare. Den 2 februari beskrev GP en lyckad satsning på flexibla tjänster med mentorsinslag för sjuksköterskor. Kanske något för skolan att ta efter?

ANNONS

Inom skolan har man nu börjat anställa lärarassistenter för att avlasta lärarna. Men deras arbetsuppgifter och befogenheter är vaga och anställningskraven inte definierade. Utbildningar skapas här och var, men studierna tycks mest handla om konfliktlösning och sociala angelägenheter. Frågan är alltså vilka arbetsuppgifter lärarna tryggt kan överlämna till dessa assistenter.

Värdefull hjälp för yngre lärare

Ett alternativ eller komplement till att anställa lärarassistenter kunde därför vara att erbjuda välmeriterade äldre lärare kombinationstjänster, där de kunde ha kvar viss undervisning och samtidigt utnyttja en del av tjänsten till en mentorsroll för att stödja kolleger på olika sätt. Det kunde till exempel vara genom att underlätta och ge råd i själva undervisningssituationen, hjälpa till vid rättning av nationella prov eller vara allmänt stöd vid bedömning och betygssättning. Särskilt värdefulla skulle mentorer kunna vara för nya eller osäkra lärare, något som många i den rollen kan intyga.

Behövs i lärarutbildningen

Ända sedan början av detta sekel har man uppmärksammat stora brister i lärarutbildningarna. Av UKÄs nyligen (18 februari 2020) publicerade resultat av den senaste kvalitetsgranskningen av lärarutbildningarna visar det sig att drygt 40 procent av dem brister i kvalitet. Man pekar bland annat på brister i den praktiknära forskningen.

Lärarstudenterna själva klagar ofta över att de heller inte får tillräcklig kunskap om hur man planerar och genomför själva undervisningen. Det saknas ofta adekvat handledning i den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU), för rekryteringen av handledare har försvårats sedan man slutat ge vare sig tid eller personlig ersättning för uppdraget. För en hängiven, erfaren och duktig pedagog skulle alltså ett handledaruppdrag som en del i tjänsten kunna vara ett incitament att stanna kvar i yrket ännu några år.

ANNONS

Bråttom att göra något

Med tanke på bristerna i lärarutbildningarna under gångna år finns det också ett betydande fortbildningsbehov hos många redan utexaminerade lärare, en fortbildning där mentorer skulle kunna ha en viktig roll. Det förekommer många – men oftast okända – goda exempel på rektorer som varit flexibla och timanställt duktiga lärare som fortsatt att undervisa på deltid många år efter pensionsåldern. Dock borde kommuner och rektorer uppmuntras att via kombinationstjänster även ta vara på och sprida den gedigna erfarenhet och kunskap dessa lärare har. Men det brådskar, för snart finns inga kvar av dem som utbildades före 1990-talets förödande reformer, vilka kom att inkludera även lärarutbildningarna.

Här kan vi alltså skapa en ”vinn-vinn”-situation: Genom att man inrättar mentorstjänster kan såväl äldre som yngre lärare förmås att stanna längre i yrket samtidigt som kvaliteten i utbildningen – både elevers och lärares – ökar. Lägg alltså hellre pengar på mentorer än på lärarassistenter!

Lena Haldin, tidigare bland annat gymnasielärare samt expert vid Skolverket

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS