Näringslivets utveckling och tillväxt kräver goda kommunikationer. Enligt beräkningar skapas 220 000 nya arbetstillfällen om vi bygger nya stambanor. Dessutom beräknas 152 000 nya bostäder byggas i tolv tilltänkta stationsorter utmed stambanans sträckning, skriver debattörerna.
Näringslivets utveckling och tillväxt kräver goda kommunikationer. Enligt beräkningar skapas 220 000 nya arbetstillfällen om vi bygger nya stambanor. Dessutom beräknas 152 000 nya bostäder byggas i tolv tilltänkta stationsorter utmed stambanans sträckning, skriver debattörerna. Bild: HENRIK MONTGOMERY / TT

Förkastligt att stoppa planerna på nya stambanor

På tisdagen lämnade de fyra partierna SD, M, KD och L in en motion där de säger nej till nya stambanor. Det anser vi i Västsverige vara helt förkastligt, skriver Johnny Magnusson (M) och Helén Eliasson (S).

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Sverige står inför stora samhällsutmaningar orsakade av bland annat coronapandemi, Ukrainakrig och energikris. Att möta dessa utmaningar ställer krav på såväl samhällsekonomi som skatteintäkter.

Från vissa håll hörs åsikten om att satsningar på infrastruktur och inte minst nya stambanor bör stå tillbaka, eller skjutas på framtiden. Det är feltänkt. Väl fungerande transporter och god tillgänglighet är en förutsättning för svensk ekonomi och konkurrenskraft. Utvecklingen av infrastruktur står på intet sätt i motsatsställning till de satsningar som måste göras för att lösa de akuta problem Sverige står inför – tvärtom. Vi listar nedan våra främsta argument för en snabb utbyggnad av nya stambanor.

ANNONS

Höga krav

Näringslivets utveckling och tillväxt kräver goda kommunikationer. Enligt beräkningar skapas 220 000 nya arbetstillfällen om vi bygger nya stambanor. Dessutom beräknas 152 000 nya bostäder byggas i tolv tilltänkta stationsorter utmed stambanans sträckning. Det tillsammans med det expansiva näringsliv som finns i Västsverige, med flera nya batterifabriker, forskningscenter och en stark återhämtning från coronapandemin ställer höga krav på fungerande infrastruktur.

För våra företag är tillgänglighet och kompetens en grundförutsättning för deras verksamhet. När de blir alltmer specialiserade blir också behovet av utbildad arbetskraft med rätt kvalifikationer viktigare. Det handlar inte bara om anställda med spetskompetens utan även om utbildade yrkesarbetare, exempelvis elektriker, kockar, sjuksköterskor. Ju större den lokala arbetsmarknaden är – desto större är sannolikheten att kunna hitta rätt personal för att kompetensförsörja företaget. Utöver kompetensförsörjning handlar det om försörjningskedjor och produktionssystem som innebär att företagen har god tillgänglighet till insatsvaror och avsättningsmarknader. Också det kräver god infrastruktur.

För att säkra utveckling, vidga och effektivisera arbetsmarknadsregionerna samt försäkra oss om att transporter från norr når världen behövs mer järnväg

Med 220 000 nya arbetstillfällen bidrar hela södra Sverige till den svenska välfärdens långsiktiga finansiering. För att säkra utveckling, vidga och effektivisera arbetsmarknadsregionerna samt försäkra oss om att transporter från norr når världen behövs mer järnväg.

Redan idag är det kapacitetsbrist på järnvägen och såväl persontrafik som godstrafik drabbas. Att nu stoppa arbetet för projekt som kan byggas i närtid och göra omtag innebär att utbyggnad av nödvändig kapacitet försenas med upp till tio år. Dessutom har mycket arbete och pengar lagts ner i onödan.

ANNONS

Vi får inte förlora det långsiktiga perspektivet. Och att stoppa nu när spaden är på väg ner i marken är både tidskrävande och kostsamt. Vi måste hålla fast vid de nya stambanorna - för sysselsättningen, bostadsbyggandet, näringslivet och inte minst för klimatets skull.

Johnny Magnusson (M), ordförande regionstyrelsen Västra Götalandsregionen

Helén Eliasson (S), vice ordförande regionstyrelsen Västra Götalandsregionen

ANNONS