Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

För 170 år sedan föddes samhällsdebattören Fridtjuv Berg. Nu är det dags att hans idé om en folkbildning för alla börjar gälla även högre utbildning, skriver debattören. Bild: Högskolan i Väst, Wikimedia commons
För 170 år sedan föddes samhällsdebattören Fridtjuv Berg. Nu är det dags att hans idé om en folkbildning för alla börjar gälla även högre utbildning, skriver debattören. Bild: Högskolan i Väst, Wikimedia commons

Följ Fridtjuv Bergs idé – skapa en bottenhögskola för alla!

Alla människor borde vara en del av högre utbildning någon gång under sin livstid. Nu är det dags att ta fast på Fridtjuv Bergs idé om en bottenskola för alla och låta den gälla även för högre utbildning, skriver Martin Hellström, rektor för Högskolan Väst.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Idag, den 20 mars för 170 år sedan föddes Fridtjuv Berg (1851-1916). Han var folkskollärare, liberal riksdagspolitiker, minister och samhällsdebattör. Med sin idé om en ”bottenskola” lade han grunden till dagens grundskola. Ordet ”bottenskola” låter aningen komiskt i dag, men bakom det ligger en för sin tid radikal tanke. Det är dags att ta fasta på hans vision i högskolans värld.

Fridtjuv Bergs idé om en bottenskola för alla var revolutionär i en tid där långt ifrån alla barn ens var skrivna i en folkskola. Att då dessutom föreslå en gemensam bottenskola för alla samhällsklasser var en veritabel provokation. Dock beslutade Sveriges riksdag redan 1895 att en minst 3-årig folkskola skulle utgöra grunden för fortsatt skolgång, och 1962 blev enhetsskolan/grundskolan en ”bottenskola” för vidare studier.

Fler behöver hitta till högskolan

Idag har vi ett bra skolsystem och en mycket hög andel elever tar studentexamen. Ändå är övergången till högre studier svag i många delar av landet. Detta är ett problem för den regionala utvecklingen och landsbygdens överlevnad. Vilken roll kan högskolan ha för hela landets och alla människors utveckling?

Jag menar att det är dags att tidsanpassa Fridtjuv Bergs idé och utveckla den till ett förslag om en bottenhögskola för alla. En bottenhögskola som tar höjd i en vision om akademisk mångfald och insikten om att alla måste utvecklas och utbildas under hela livet. En bottenhögskola som är en grundpelare i det livslånga lärandet.

Alla människor borde vara en del av den högre utbildningen någon gång under sin livstid. Detta för att utveckla allas livslånga lärande, men även akademin genom att berika den med erfarenhetsbaserad kunskap och mångfald.

Detta betyder inte att alla måste börja sin eftergymnasiala utbildning på en högskola eller ett universitet. Men det betyder att alla människor borde vara en del av den högre utbildningen någon gång under sin livstid. Detta för att utveckla allas livslånga lärande, men även akademin genom att berika den med erfarenhetsbaserad kunskap och mångfald.

För högskolan är mångfald en kvalitetshöjare om olika kunskaper och erfarenheter valideras in i akademin. Mångfalden av insikter, erfarenheter och kulturer blir på så sätt en del i det akademiska kunskapsbygget. All kunskap och erfarenhet krävs för att vi kan ta oss an de globala utmaningarna och bygga en hållbar framtid för alla.

Vi vill vara ett nav, en spindel i nätet i ett ekosystem för livslångt lärande där det finns tydliga och enkla övergångar mellan olika utbildningsgivare, företag och offentlig sektor. Det ska vara lätt att gå från ett arbetsliv utanför akademin in i akademin och tillbaka igen. Så skapas mervärden för akademin, individer och samhället.

Högskolan Väst i Trollhättan vill vara en bottenhögskola i den bemärkelsen: en samverkande högskola för alla, under hela livet, i hela landet och i hela världen! Så tror vi att akademin kan maximera sin nytta och göra skillnad på riktigt.

Martin Hellström, rektor för Högskolan Väst