Det är lätt att bli övertygad om att Västlänken inte är rätt lösning på Göteborgs trafikproblem, skriver debattören.
Det är lätt att bli övertygad om att Västlänken inte är rätt lösning på Göteborgs trafikproblem, skriver debattören.

Ett politiskt projekt utan sund trafikplanering

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Replik

Västsvenska paketet, 27/1

För 15-20 år sedan tänkte politikerna att Göteborg aldrig kommer att få råd med en tunnelbana. Men Malmö och Stockholm får en underjordisk järnväg finansierad utan några stora kommunala insatser. Det ska vi också ha.

Resultatet ser vi nu i form av Järnvägsplan för Västlänken. Men Västlänken är och förblir ett politiskt projekt som saknar stöd i en sund trafikplanering. Man drar in järnvägen under mark i en stor bula på den raka järnvägslinjen och lägger en station i Haga som inte har tillräckligt underlag. Den ger ingen nytta för göteborgarna. Den passar inte in i systemet för framtida höghastighetsbanor eller stadens snabbspårvägssystem. Restidsvinsterna för några få är marginella, för andra blir det restidsförluster.

ANNONS

Det blir förödande miljöingrepp både i stort och lokalt. 500 träd tas bort, parker förstörs, kulturbyggnader äventyras till följd av grundvattensänkning. Enorma schakter till 30 meters djup. Och alla dessa olägenheter under åtta års byggtid.

Gigantisk risk

Västlänken är ett gigantiskt riskprojekt. Trafikverket säger att kalkylen på 20 miljarder kronor i 2009 års prisnivå håller. Det gör den inte. Oberoende kalkyler visar att totalkostnaden närmar sig 100 miljarder 2026, året då Västlänken beräknas öppna för trafik. Det finns avskräckande referensobjekt i Stuttgart, Köln och Amsterdam.

Det är lätt att bli övertygad om att Västlänken inte är rätt lösning på Göteborgs trafikproblem. Man behöver bara läsa några av de 250 yttranden över järnvägsplanen som nu inkommit till Trafikverket.

Sätt projekteringen av Västlänken på sparlåga. Tillsätt en granskningskommission och utred alternativen seriöst. Det kommer med största sannolikhet visa sig att det finns bättre och billigare lösningar. Som har kortare projekterings- och byggtider och kan genomföras i etapper. Då byter man ut Västlänken och omförhandlar det Västsvenska Paketet. Det behöver inte ens bli någon försening.

Hans Cedermark

civilingenjör

ANNONS